Dacă Yahoo și-ar fi păstrat farmecul copilăriei tale, Verizon ar fi fost, poate, cumpărat de Yahoo și nu invers, ceea ce oricum pare a fi sub semnul întrebării, conform articolului din Săptămână Financiară de aici, care citează surse din interiorul Yahoo.

După descoperirile făcute despre atacurile din 2014 asupra a sute de milioane de conturi de email Yahoo, iată ca apar alte dezvăluiri aici, conform cărora în 2013 au fost compromise 1 miliard de conturi, cu date personale furate, ca numere de telefon, date de naștere, adrese de domiciliu și alte informații confidențiale.

Pe lângă problemele de securitate cunoscute, care au compromis sute de milioane de conturi Yahoo, scoaterea la vânzare a mii de patente pare să fie supraestimată, din punct de vedere al încasărilor pe care mizează colosul, după aprecierile de aici ale Wall Street Journal.

Cele mai multe probleme par să vină din altă parte. Nici George Orwell nu a mers atât de departe, când a anticipat intruziunea în viața personală, până la detalii nebănuite și greu de protejat în ziua de azi, cu atât de multă deschidere a mijloacelor de comunicare de mare viteză.

După cum scriu cei de la Ars Technica aici, publicitatea va ajunge la un nou nivel de acces public, și anume la un bombardament țintit cu mare precizie, bazat pe societatea plină de mijloace de supraveghere.

Tehnicile de publicitate vor face un pas dincolo de limitele și-așa permeabile ale campaniilor online, invadând intimitatea individuală în mod „inteligent”, după aprecierile celor de la Yahoo. Noua tehnică de panouri digitalizate poartă deja un nume – grouplization.

Aceste panouri digitalizate vor afișa reclame pe baza informațiilor culese și centralizate de camere video, sateliți, drone, microfoane, detectoare de mișcare și senzori biometrici – cum ar fi amprente palmare, retinale și identificare facială (ții minte filmul din 2002 Minority Report?).

Combinați, acești senzori vor analiza împrejurimile pentru a determina acei parametri de care are nevoie sistemul pentru configurarea setului publicitar pe care să-l afișeze la un moment dat. Informațiile culese în timp real generează un profil agregat al audienței contextuale dintr-o zonă publică.

De exemplu, un panou plasat pe marginea unei șosele va putea culege date de la telefoanele mobile ale celor care tranzitează zona, de la dispozitivele GPS, de la sistemele automobilelor care intră în acea zonă, identificând publicul după categorii demografice de vârstă, venit, istoric și chiar tipare de navigare pe Internet de pe telefoanele mobile.

Toate acestea vin să completeze știrea recentă că Yahoo a spionat conturile de email și mesagerie a sute de milioane de utilizatori, fără ca aceștia să știe, după cum anunță Reuters. Căutările au vizat anumite cuvinte-cheie și comportamente de navigare.

Astfel de tehnici invazive extrag numere de telefon, adrese fizice ale computerelor, folosesc coordonatele de geo-localizare, verifică încrucișat datele și mesajele culese, demonstrând încă o dată, dacă mai era cazul, vulnerabilitatea comunicațiilor online.

Implicațiile profunde privind confidențialitatea și intimitatea pot fi ușor sesizate. Este o chestiune de acceptare, tacită sau formală, a unor compromisuri, cu prețul unor pretinse facilități cu titlu aparent gratuit, care ne oferă un iluzoriu confort.

În fine, George Orwell a fost un vizionar, pe care îl vei evoca tot mai des în viitor. La un moment dat, simpla evocare va atrage după sine și o reacție mai consistentă. Cu condiția ca uriașul să nu adoarmă între timp, cu condiția ca fiecare să mai aibă conștiința trează…