Comunicarea joaca un rol esential in mixul de marketing si asa a fost intotdeauna. Am mai scris cateva articole despre elementele mixului de marketing, cei 4 sau 7 “P”. Surprinzator, am omis sa includ si comunicarea, in mod explicit, printre elementele vitale.

Promovarea, persuasiunea si prezentarea (ambalare, packaging), trei dintre elementele esentiale ale mixului de marketing, implica o forma concreta de comunicare. Ea poate fi vizuala, verbala sau de alta factura senzoriala, insa exista si este nevoie ca ea sa fie prezenta.

Mai mult, tendinta este ca marketingul sa includa comunicarea sub forma de dialog, prin promovarea interactiva, fie ca este vorba de interactiune directa, simultana (vezi mijloacele social media), fie ca dialogul se poarta la distanta, prin transmiterea de taloane participante la concursuri cu premii, etc.

Tot o forma de marketing in care comunicarea are rolul principal sint si sondajele de opinie, fie ca ele sint generale, prezentate ca studii de piata, fie ca sint particulare, caracterizand un grup bine definit (cumparatorii unui produs anume, simpatizantii unei marci anume, adeptii unui curent anume, etc).

Astfel, cumparatorii au ocazia sa-si spuna parerea despre un produs sau serviciu, despre o initiativa a unui producator sau despre orice actiune (sau inactiune) a firmei vizate. Relatiile publice (PR) includ, tot mai frecvent, comunicarea bilaterala, firmele comunica informatii si culeg informatii, in acelasi timp.

Ascultarea este tot mai importanta, ea poate decide soarta unui produs sau a unei firme. Specialistii devin indispensabili, pentru ca intelegerea mesajului, viteza  si corectitudinea cu care se face comunicarea sint vitale.

Mentinerea este tot mai dificila pe o piata globala dinamica, in crestere rapida si in care comunicarea de la cumparatori la producatori este tot mai puternica (in sensul in care cumparatorii au putere tot mai mare – americanii zic “make or break”). Totusi, inca mai este loc de mai bine.

Pentru a fi eficienti, cumparatorii ar avea nevoie sa fie mai bine organizati, mai bine informati si mai bine reprezentati. O asociatie reprezentativa poate apela la aceeasi categorie de specialisti independenti in marketing.

Astfel, membrii grupului ar fi mai bine informati si ghidati in comunicarea eficienta a nevoilor si dorintelor, precum si a problemelor cu care se confrunta si pentru care au nevoie de solutii. Internetul permite accesul la o biblioteca extrem de vasta de surse de informatii – in ce fel alegi sursa potrivita?

Initial, mi-am propus sa culeg intr-o carte miile de resurse la care apelez pentru informare si comunicare eficienta. Ar dura ani de zile sa termin materialul, timp in care unele dintre resurse si-ar pierde autoritatea, iar altele ar disparea cu totul.

Prin urmare, am decis ca, incepand cu acest articol, sa-ti pun la dispozitie calupuri de resurse, grupate pe categorii.  Iti vei imbunatati sansele de a gasi solutii pentru problemele cu care te confrunti, pentru dorintele si nevoile tale de marketing, usurandu-ne reciproc dialogul (comunicarea).

resurse de marketing profitabil

Iata primul calup de 20 astfel de resurse online, care te ajuta sa intelegi si sa practici comunicarea eficienta, fie ca esti cumparator, fie vanzator :

I.                    Comunicate de presa – pagini dedicate, cu multe articole care pot fi folosite ca macheta-model, adaptate si aplicate in propria afacere, usurandu-ti si ajutandu-ti comunicarea in afaceri, astfel incat sa fii eficient si sa alegi instrumentele potrivite situatiei tale.

http://www.prweb.com/

http://www.webwire.com/

http://www.pr.com/

http://www.sbwire.com/

http://www.pressreleasebasics.com/

Clasificarile pe domenii de activitate sau categorii de interes contribuie la simplificarea cautarilor, atunci cand esti in criza de timp si vrei o solutie gratuita, de calitate acceptabila. Cel mai usor si cel mai eficient este, totusi, sa apelezi la un specialist, care garanteaza rezultatele.

 

II.                  Comunitati dedicate intreprinzatorilor – idei, strategii, exemple, studii de caz, intrebari si raspunsuri, contributii de la oameni de afaceri – sint grupate in aceasta colectie de resurse. Aceasta este doar o mica parte dintre cele pe care le accesez frecvent.

http://www.btobonline.com/

http://www.business2community.com/

http://marketing-strategy.ezinemark.com/

http://www.businessinsider.com/

http://www.flyingsolo.com.au/marketing/sales-strategies/small-business-marketing-strategies

Internetul iti permite sa te informezi despre ceea ce fac si intreprinzatorii din alte tari sau din alte domenii de activitate. Deseori, poti prelua si implementa idei din domenii fara vreo legatura aparenta cu ceea ce faci tu.

 

III.                Stiri si informatii la zi – sigur ca exista o multime de canale de informare pe care le poti accesa, unele mai cunoscute, altele mai putin celebre, din zone diferite ale lumii. Le-am adaugat si pe cele de mai jos printre exemple, pentru ca uneori diamantele sint ascunse acolo unde te astepti mai putin…

http://business.time.com/

http://www.equities.com/

http://www.marketwatch.com/

http://bdaily.co.uk/

http://www.stuff.co.nz/business/

poti sa te inspiri si sa-ti adaptezi comunicarea cu clientii sau cu partenerii de afaceri, personalizand un flux propriu de informatii, pe care sa le transmiti regulat acestora, livrandu-le beneficii, adica valoare.

 

IV.                Intreprinzatori – Uneori, te ajuta sa arunci o privire in curtea altora si sa le studiezi comunicarea, formele de prezentare, continutul, structura si calitatea informatiilor. Am ales cateva exemple de specialisti, pentru care comunicarea este de aur.

http://cmbwealth.com/

http://www.legalmarketingguru.com/

http://intuitivewebsites.com/

http://www.byreputation.com/

http://www.snapgiant.com/

SnapGiant – ca sa incep cu ultimul exemplu – iti ofera solutii, idei si propuneri pentru comunicarea pe mobil sau platforme social-media.

LegalMarketingGuru se refera la solutii de marketing pentru juristi, mijloace de promovare, campanii in care comunicarea este masurata si personalizata in functie de performantele de pe parcurs.

CMBWealth are o sectiune bogata de resurse pentru marketing online, de la idei si sugestii, pana la softuri accesibile online, dedicate unor segmente din sistemul de marketing al unei afaceri.

ByReputation are o bogata colectie de exemple de strategii si actiuni dedicate reputatiei in afaceri (mai ales repararii reputatiei online).

IntuitiveWebsites se ocupa de partea de design web, promit un randament ridicat pentru munca lor si au sectiuni consistente de informare, inclusiv podcasturi, blog si webinarii.

Recomandarile sint facute fara vreun interes direct, material sau de alta natura, fara vreun comision sau castig dintr-o eventuala accesare a paginilor indicate. Pur si simplu, le folosesc ca resurse – au sectiuni gratuite cu informatii utile in cantitati uriase.

Vrei ajutor, ca sa-ti perfectionezi comunicarea, facand-o mai eficienta? Pot adauga sute de alte resurse, daca exista solicitari si interes. Ai timp, pe care sa-l dedici marketingului? Incepe cu aceste 20 de exemple si imbunatateste-ti comunicarea… Daca nu, apeleaza la specialisti!