Pensiunile si-au facut loc de cativa ani buni in peisajul turistic al Romaniei. Un fel de casa… departe de casa, daca intri pe mainile unei gazde bune. Asa ni s-a dus vestea noua, romanilor. Cum se promoveaza ele catre publicul lor tinta?

Prin 1999 am avut prima experienta de turist cazat la o pensiune, am ramas cu impresii foarte placute (doar eram la Barsana, in Maramures). Unii intreprinzatori au apelat la credite sau fonduri nerambursabile, investind intr-o pensiune proprie.

Mai recent, am apelat la pensiuni din Moeciu, din Bucovina, in zona Gura Humorului, din Turda, Buzau si din alte locuri. Iata cateva idei pe care le-am impartasit proprietarilor de pensiune, care si-au dorit sa-mi afle impresiile, sugestiile si observatiile:

1.      Daca te gandesti acum sa investesti intr-o pensiune, fa-ti un plan de afaceri realist. Concepe  o varianta conservatoare si una optimista in ceea ce priveste incasarile. Alege-ti publicul tinta si defineste concret sursele de incasari.

De exemplu, informeaza-te care este rata medie de ocupare pentru pensiunile din regiunea in care vrei sa deschizi una noua. Studiaza-ti concurenta din zona si vezi ce poti face tu mai bine.

2.      Cine intra in profilul turistului tau ideal? Cerceteaza care este profilul turistului pentru zona ta. Afla care sint asteptarile lui, preferintele, durata medie a sejurului, varsta si venitul mediu. Tu ce fel de turisti vrei, cui te adresezi? Unde cauta astfel de turisti informatii despre pensiuni?

De exemplu, poate ca, turistii pe care-i vizezi sint cei care vor odihna si relaxare, admirand peisajul si cautand liniste. In acest caz, un restaurant mare, potrivit petrecerilor, s-ar putea sa-i alunge pe cei care s-ar caza la tine pentru incarcarea bateriilor.

Daca turistii tai prefera drumetiile, vizitele la obiective din zona (manastiri, cetati, atractii artistice, monumente, pesteri, etc.), s-ar putea sa vrea sa doarma bine noaptea. Scuteste-i de chefuri, petreceri, nunti sau meseni cu voie buna, intinsi la taclale pana tarziu.

3.      Vino in intampinarea dorintelor oaspetilor tai. Ce si-ar putea dori sa faca? De exemplu, daca vor sa se plimbe in imprejurimi? Pune-le la dispozitie informatii despre atractiile din zona, se vor bucura.

Poti gasi usor pe Internet harti, marcaje cu locuri de interes si scurte descrieri, chiar impresii de la alti turisti. Apoi, poti lua de la obiectivele din zona pliante pe care sa le strangi intr-o mica mapa atragatoare, pe care s-o arati celor interesati.

Daca te adresezi amatorilor de lectura, o mica biblioteca este binevenita. Insa probabil ca o masa de biliard s-ar potrivi ca nuca in perete… Mai degraba, ar merge niste jocuri de societate, care se pot juca seara, la ceai.

Pe de alta parte, daca te adresezi grupurilor de tineri, sigur ca masa de biliard va avea mare succes. Este riscant sa vrei sa le impaci pe toate, fiindca oamenii sint sensibili la detalii si s-ar putea sa se simta stingheriti, langa grupuri cu care nu se identifica.

4.      Ce surse suplimentare de venit poti include in pachetul oferit turistilor? Am pomenit deja restaurantul pensiunii si jocurile de societate, care pot fi surse suplimentare de venit. Stiu prea bine ca unele pensiuni organizeaza si mici evenimente, contra cost. De exemplu, o plimbare in sania trasa de cai poate fi incantatoare.

Poate fi destul de simpla instalarea unei mici tiroliene sau amenajarea unui mic iaz, pentru pescuit. Poti inchiria doritorilor ponei, biciclete sau chiar ATV-uri, pentru plimbari si raiduri pe carari si drumuri ferite. Cred cai prins deja ideea…

5.      Atentie la detalii, cum spuneam si mai devreme. Unii oameni judeca un loc dupa doua-trei criterii simple. De exemplu, poate apreciaza cel mai mult curatenia si caldura cu care sint primiti, bucatele traditionale sau incalzirea cu lemne.

 Poate ca-i intereseaza doar painea si cafeaua, din tot meniul restaurantului tau. Poate ca au retineri fata de catei si pisici. Verifica scurgerea de la dus, sa fie bine desfundata. Asigura accesul usor la dependintele pensiunii, aflate la dispozitia turistilor.

Ceea ce conteaza cel mai mult este disponibilitatea ta. Este important sa rezolvi solicitarile lor, evident, in limite rezonabile. Oameni sintem – fii pregatit sa oferi explicatii si scuze, daca este cazul. Toti gresim, important este sa reparam greselile.

6.      Este bine sa-ti modelezi promovarea in functie de publicul tau tinta. Poate parea ca ideile de mai devreme au mai putina legatura cu marketingul.

Pana sa dai bani pe promovare, conteaza ca turistii sa gaseasca ceea ce cauta si, mai ales, ceea ce le promiti ca vor gasi la tine la pensiune. Cel mai important, spune-le adevarul, fara inflorituri exagerate si promisiuni greu de crezut (fara maxim, super, extra s.a.m.d.).

Ma refeream si la punctul 1 la locurile in care turistii cauta informatii despre pensiuni. Tu unde-i gasesti pe ei? Poate ca o reclama pe un panou publicitar, intr-un oras, ar fi prea mult, doar o parte (mica) din cei care ar vedea reclama sint turisti de pensiune.

Promoveaza-te in publicatii citite de oameni ca aceia pe care ti-i doresti ca oaspeti. Publica reclame online, incepand cu motoarele de cautare care permit anunturi gratuite, fotografii (de preferat cu oameni in ele), tururi virtuale, etc.

Pune-te pe harta in Google, pe Facebook, TripAdvisor, forumuri, bloguri si in alte locuri in care lumea cauta sau schimba impresii si fotografii legate de turism.

Pune-ti bannere si postere in locuri relevante – de exemplu, in apropierea obiectivelor turistice din zona ta. Am constatat ca este mai importanta calitatea mesajului de promovare, decat cantitatea (fluturasii alb-negru sint total depasiti, uita-i!).

Foloseste fotografii de calitate, cu oameni in ele, pune suflet, caldura si zambet in imaginile pe care le folosesti, fie in pliante, fie pentru Internet (pe propriul site, pe platformele de social-media, in bannere, etc.).

7.      Cu ce esti mai bun, mai atractiv decat concurentii tai, cum te diferentiezi? Poate pensiunea ta are o pozitie privilegiata. Poate oferi o priveliste de neuitat, o panorama superba… sau poate dai o atentie speciala familiilor cu copii mici…

Unele pensiuni sint pe malul unui rau sau al unui lac, altele sint pe o coasta de deal impadurita. Farmecul fiecarui loc este unic, important este sa stii sa-l subliniezi si sa-l promovezi, in cuvinte alese cu grija, catre potentialii tai vizitatori.

8.      Participa la evenimente – targuri, expozitii, seminarii, cursuri, simpozioane… Contactul direct si personal este mai important decat o mie de cuvinte. Un zambet, o privire prietenoasa si o strangere calda de mana iti pot aduce oaspeti marinimosi.

Conteaza sa atragi oaspeti care sa se bucure de primirea ta si de care sa te bucuri si tu. (Stiu gazde care s-au bucurat, initial, de oaspeti, apoi au trebui sa renoveze dupa ei…). Ar fi bine sa-ti doresti ca ei sa revina, sa vorbeasca si altora (de bine) despre tine.

Cam asta ar fi, pentru acum… iar m-am intins cu vorba. S-ar mai putea spune si alte lucruri, te invit pe tine sa adaugi ideile tale. Iar daca ai vreun prieten pe care s-ar putea sa-l ajute sau doar sa-l intereseze subiectul, transmite-i acest articol. Spor!

Împărtășește cu un clic...Share on FacebookEmail this to someoneShare on LinkedInShare on Google+