Cei care mă cunosc, m-au auzit uneori folosind o expresie tipică pentru copiii neastâmpărați: ”Și ce dacă?”. Deși pare obraznică la prima vedere, pentru că este destul de directă, expresia are un nucleu plin de semnificații, inclusiv pentru propriul tău marketing mix.

Înainte să explorez miezul lucrurilor și importanța descoperirilor, să mai spun doar că, recent, am găsit un articol în limba engleză concentrat exact asupra acestei expresii verbale – ”So what?”. De fapt, articolul este un extras video după o prezentare având ca temă servicii de SEO și aplicații pentru mesaje de promovare pe platforme Android.

Să revin la experiențele care îmi provoacă reacții de tipul ”Și ce dacă?”. Presupun că și tu, ca fiecare dintre noi, ai anumite preferințe muzicale sau preferi anumite haine, mâncăruri, modalități de petrecere a timpului liber… în fine, orice preferințe.

Ei bine, cei care vând vor două lucruri, în general: să vândă cât mai mult, cheltuind cât mai puțin (cu alte cuvinte, rezultate maxime cu eforturi minime). Ca vânzător, poate fi un defect, însă am preferat întotdeauna construirea unei relații.

Îmi propun să ajut, prin urmare refuz anumite tranzacții, dacă simt o conexiune slabă cu acel client sau îmi este de-a dreptul antipatic (agresiv, arogant, insinuant, suspicios sau suspect… și așa mai departe). Sigur, există situații în care tranzacțiile au loc fără a stabili cine știe ce relație, pentru că se desfășoară rapid (ce relație să stabilești cu vânzătorul de bilete la film sau casiera de la supermarket?).

De ce fac acum distincție între tranzacțiile cu stabilirea unei relații și vânzările fără sentiment, care urmăresc doar eficiența materială, în defavoarea relațiilor? Pentru că sunt neplăcut asaltat de creșterea importanței și numărului mesajelor de promovare cu trimiteri subtile la relații, însă având natură bombastică sau chiar falsă.

Să mă explic: tot mai mulți producători și vânzători profită de sentimentele noastre și pun pe produsele lor (valabil și pentru anumite servicii) etichete înșelătoare de genul ”tradițional”. În plus, cel puțin de doi ani, am remarcat creșterea frecvenței cu care se organizează mici târguri de cartier cu produse ”tradiționale”.

Partea neplăcută este invazia de produse contrafăcute și improvizații periculoase, adică minciuna care se strecoară pe lângă cei autentici, dăunând atât celor autentici cât și cumpărătorilor. Aici mă refer atât la bucate și mâncăruri sau băuturi tradiționale, cât și la îmbrăcăminte și încălțăminte.

Mă întreb dacă organizatorii sunt conștienți de costul pe care îl presupune dezamăgirea vizitatorilor. Este simplu: numărul vizitatorilor va scădea, pe de o parte, iar pe de altă parte numărul de cumpărători, ca pondere din totalul vizitatorilor, va scădea (adică vânzătorii vor înregistra un randament mai scăzut).

Punctul de inflexiune este acolo unde vânzătorul va simți că încasările sunt mai slabe decât eforturile, decât așteptările sau decât ediția anterioară la care a participat. Să fie sănătos, dacă a mizat că îmi va vinde produse ”tradiționale” importate din China! Asta se cheamă țeapă – iertare dacă sunt prea dur, dar o merită toți cei care prosperă prin astfel de înșelăciuni.

”Și ce dacă?”… pentru ei, etica este prea puțin importantă, cât timp vând în patru zile de târg ”tradițional” mai mult decât ar vinde într-o lună obișnuită. Te rog să respingi astfel de metode atât când alegi ceea ce cumperi, cât și atunci când vinzi.

Urmărește dacă lucrurile pe care le cumperi sunt, într-adevăr, tradiționale. Dacă laptele, brânza sau iaurtul sunt, cu adevărat, ca pe vremuri, ca la țară, ca la bunica…dacă apa este, cu adevărat, recomandată pentru copii, fiind mai pură decât altele… dacă ouăle, fructele sau legumele provin din exploatări industriale sau tradiționale.

La fel, verifică dacă tricoul, confecțiile sau țesătura pe care vrei să o cumperi provin din China, Turcia sau Filipine sau de la un meșteșugar sau artizan local.

Promit ca data viitoare să scriu despre articolul în limba engleză, care mi-a reamintit de ce sunt atât de importante printre metodele de marketing profitabil cuvintele ”Și ce dacă?”.