Un episod din Top Gear, a avut ca temă brandingul. Jeremy Clarkson, Richard Hammond şi James May l-au avut ca invitat pe Tom Jones, iar partea cu brandingul a fost cireaşa de pe tort.

S-au referit la excese, cu umorul lor tipic englezesc. Băieţilor le plac maşinile. James May spunea că asta nu înseamnă că, automat, le plac şi prosoapele inscripţionate cu sigle sau nume ale unor mărci auto. Cel puţin, nu tuturor.

Să zicem că marca ta auto favorită ar fi …puncte-puncte. Cât de departe merge un şofer căruia îi place maşina sa, într-atât încât să fie considerat „fan” de către prietenii săi şi de restul lumii?

Într-un episod din „Bundy” („Married with children”), producătorul maşinii lui Bundy îl răsplăteşte cu o maşină nou-nouţă, în schimbul rablei lui care împlinise 1,000,000 (da, un milion) de mile…

O sticlă de vin costă 3-4 lire – spuneau Jeremy, James şi Richard – însă poate costa 16 lire, dacă are o siglă a unei mărci auto. Sigur, e bine să „capitalizezi” valoarea unui brand, dar care sunt limitele?

Există mărci auto care vând prosoape, parfumuri, genţi, curele, sacouri – la Top Gear au încercat să vadă câte astfel de lucruri pot „încărca” pe Richard în 30 de secunde. Să te prăpădești de râs, nu alta.

Foarte probabil, cu tricouri, brelocuri, pixuri te poți dota şi tu, la fel şi cu machete în miniatură… Cât de profitabil poți fi tu pentru marca auto respectivă? Adică, să zicem că maşina ta costă cincisprezece mii de Euro … câte astfel de prosoape, parfumuri, genţi, curele, sacouri, tricouri… etc… ar trebui să cumperi, pentru ca marca auto respectivă să-şi mărească simţitor profitul?

Sigur, brandul se construieşte şi consolidează în timp, iar eficienţa lui se măsoară în „awareness” (adică recunoaştere în piaţă), plecând de la ideea că un fan ca tine este o… reclamă ambulantă pentru firma respectivă.

Apropo de Top Gear, cu toată importanța și reputația emisiunii și celebritatea lui Jeremy Clarkson, a apărut și momentul despărțirii. Până la urmă, brandul trăiește prin elementele sale constitutive, intrinseci, fără de care valoarea rămâne o vorbă goală, un slogan umflat, pentru mândria egoistă a unui risipitor.

În plus, nu există costuri suplimentare de marketing pentru marca auto (sau orice marcă, din orice domeniu), iar reclama este mai convingătoare, fiindcă e de natură personală şi emoţională – în fond, „ţii” la maşina ta…

Ei bine, iată că mai există și alții care consideră că, dincolo de anumite limite ale unui marketing profitabil, brandingul cu orice preţ este ridicol.