Un geniu ca Einstein a facut si experimente care au esuat. La unele teoreme a ajuns prin incercari repetate, la altele prin revelatii si idei rezultate prin observatie.

In marketing, teoria relativitatii are legatura cu reperele tale – la ce te raportezi?

Este momentul sa-ti pui intrebari si sa iei decizii in functie de raspunsurile pe care le afli. Crezi in anumite valori, urmezi o anumita misiune: in functie de acestea, este vital sa ai privirea limpede, sa inlaturi efectele speciale folosite de specialistii in perdele de fum, jocuri de oglinzi si alte iluzii ieftine.

Daca vrei un specialist in marketing, propune-i o recompensa bazata pe rezultatele masurabile generate, ca in vanzari. Pune-l sa garanteze. Daca ezita, daca da inapoi, pune-ti un semn de intrebare. Sau pune-i un minus. Sau pune-i cruce. Cum vrei.

1. Cand ti se prezinta studii, cere date comparative, cere substanta din spatele sondajelor de piata, cere detalii, numerice, cantitative si calitative. Cu alte cuvinte, raporteaza rezultatele care indica o crestere de 8% la repere evolutive din piata. De exemplu, poate ca motivele cresterii pot fi gasite in alta parte, decat in cauzele aparente.

2. Ca si studiile, tot relative pot fi si concluziile ocazionale. Cu alte cuvinte, cere rezultate sistematice, repetabile, ca intr-o ecuatie matematica. Oricand aduni 5 cu 7 vei obtine 12, indiferent cum schimbi sau relativizezi referinta la care te raportezi. Cu exceptia cazului in care schimbi din baza zece in baza doi… Rezultatele intamplatoare inseala!

3. Cauta perspective – teoria relativitatii, din punctul de vedere al lui Einstein, a avut efecte si in viitor. Cere si tu proiectii in viitor, fapte viitoare – dincolo de CV-ul impresionant si dincolo de faptele trecute. Deseori, firmele de consultanta se eschiveaza de la risc, mentionand ca rezultatele anterioare nu reprezinta garantie.

4. Pune borne – teoria relativitatii le foloseste permanent: un tren se misca intr-un fel fata de o borna fixa, de pe peron, in alt fel fata de o borna aflata intr-un tren care se misca in aceeasi directie, si cu totul altfel, fata de o borna aflata intr-un tren care se misca in sens invers. Tu la ce borna te raportezi?

5. Conteaza sa te diferentiezi, sa demonstrezi personalitate, sa emani ceva ce este inconfundabil si ti se poate atribui aproape imediat. Apoi, da-i valoare comerciala acestui ceva. Teoria relativitatii in marketing este mai putin despre tine, despre agentia ta de specialitate si mai mult despre clienti, fani si cei care te sustin.

Accepta explicatiile bazate pe argumente, cere repere in timp, in cifre care sa exprime valoarea, plusul, rezultatele masurabile. Restul este… relativ. Iar ceea ce este relativ, poate fi usor spulberat la prima adiere de vant mai puternica…

Riscul oamenilor de marketing este ca munca lor sa fie compromisa de specialisti inchipuiti. Esecurile lor genereaza o lipsa de incredere generalizata, incorecta, care se rasfrange asupra altora. Astfel, se pot rata oportunitati, inclusiv din punct de vedere al clientilor.

Acestora li se ingusteaza numarul de optiuni, ca intr-o piata monopolizata, unde preturile le face vanzatorul, lipsit de concurenta. Acesta vinde fara a fi motivat sa creasca valoarea oferita, sa imbunatateasca produsele sau serviciile, sa respecte exigentele de calitate minime.

Prin urmare, marketingul presupune o circulatie corecta a informatiei comerciale, in mod usor de repetat, de retinut si de masurat. Succesul este relativ, teoria relativitatii in marketing poate merge si spre limba engleza, unde relative mai inseamna si relatii/rude…