Am creat deliberat anumite trăsături pentru acel studiu de piață efectuat săptămâna trecută. Mai întâi, fiecare întrebare avea o variantă de răspuns deschis. Cu alte cuvinte, respondentul a avut posibilitatea să aleagă unul dintre răspunsurile propuse de noi sau să creeze propriul răspuns și să-l enunțe ca atare. Apoi, ultima întrebare a fost complet deschisă, fără răspunsuri propuse.

Pentru cele 8 întrebări cu astfel de opțiuni de răspuns, proporția celor care au ales să formuleze propria variantă a oscilat între 1,7% și 5,7%. Interesant… și destul de puțini! Spun asta gândindu-mă la posibilele explicații pentru această situație. Evident, este imposibil ca răspunsurile propuse să acopere toate opțiunile disponibile. Mai degrabă, poate fi vorba de o oarecare viteză de completare, o anumită suficiență sau comoditate.

Mai mult, dintre răspunsurile formulate independent de cele prestabilite, unele le repetă pe cele din urmă, iar altele sunt non-răspunsuri. De altfel, câteva dintre ele sunt chiar amuzante. De exemplu, la întrebarea ”Care crezi că este principalul rol al marketingului?” cineva a scris că ”marketingul are zeci de definiții, alegeți una”.

Întrebarea a 9-a a fost cheia de interpretare a studiului, pe de o parte pentru că este complet deschisă, fără să fi propus variante prestabilite de răspuns dintre care să aleagă și, pe de altă parte, pentru că exprimă în enunț esența studiului: ”Cum putem să te ajutăm?”.  Am primit 423 de răspunsuri, doi dintre cei care au parcurs chestionarul de 9 întrebări trecând peste cea de-a noua, fără să răspundă.

Ei bine, aceste răspunsuri mă pun la muncă. Multe dintre ele sunt specifice, iar acest lucru mă bucură foarte mult, mai mult decât ar putea să mă necăjească unele răspunsuri primite, care zic ”De ce credeți că mă puteți ajuta sau aș avea nevoie de ajutorul dvs.?” (omule, nu era mai ușor să nu răspunzi?) sau ”Asta trebuie să o știți voi!”, ca să nu mai spun de cei care au trecut o liniuță sau un șir de caractere fără noimă (de ce mai participați la studii de piață, oameni buni?).

Din fericire, majoritatea celor care au răspuns au profitat de ocazie pentru a-și exprima nevoile și dorințele, problemele pentru care caută soluții sau felul în care își doresc un ajutor concret. Așa am aflat ceea ce am de făcut, de îmbunătățit, de schimbat și de continuat.

Mi-aș dori să am puterea pe care și-o doresc de la mine unii dintre respondenți. Mă voi folosi de răspunsurile lor pentru a încheia apoteotic aceste gânduri despre studiul de piață încheiat săptămâna trecută.

Iată cum vor să fie ajutați: ” Făcând în așa fel încât Parlamentul și Guvernul României să elaboreze legi care să încurajeze societățile comerciale și nu să le dea în cap” sau ” Spuneți 6 numere norocoase la loto 6/49”.

Dacă vrei să revin asupra studiului de piață, împărtășindu-ți rezultate sau concluzii, te rog să scrii un comentariu la acest articol, cu detalii concrete despre subiectul care te interesează. Îți mulțumesc.