Urmaresc cu interes evolutia pietei imobiliare, vreau sa vad ce solutii de marketing sint folosite. Apoi, pur si simplu, ma intereseaza felul in care evolueaza “jucatorii” si regulile, atat pentru proprietati rezidentiale, cat si pentru spatiile comerciale si de birouri. Din punct de vedere economic, am avut intotdeauna o anumita placere sa-mi testez abilitatile de previziune pentru anumite tendinte, iar piata imobiliara nu face exceptie.

Acum multi ani,  am cumparat un apartament de doua camere. Asa cum iti poti da seama, am vazut cateva proprietati, in zone diferite, inainte de a lua o decizie. In 2005 a urmat decizia legata de un spatiu de birouri pentru firma la care lucram, dupa o cautare de peste 2 ani, in care am vazut peste 200 de proprietati si spatii pentru birouri, unele renovate, altele in curs de construire.

In fine, sint destui cei care scriu despre aceasta piata imobiliara si paradoxurile ei in Romania. Eu vreau sa ma refer la idei de noi afaceri, la solutii de marketing pentru proprietari sau agentii imobiliare care dispun de spatii nefolosite si pe care vor sa le valorifice, revigorandu-si activitatea si veniturile.

Unele idei sint inspirate de prin tari straine si pun pariu ca merg si la noi, in ciuda carcotelilor. Altele vin de la oameni cu care m-am intalnit fie cu ani in urma, cand “piata imobiliara duduia”, fie de curand, cand investitorii imobiliari ramasi cu proprietatile au inceput sa gaseasca solutii.

Oportunitatile vin de la cei care valorifica la maxim bugete limitate si resurse care, impotriva parerii generale, sunt destul de abundente – proprietati vacante. Am vazut de curand transformari excelente facute atat in cartiere sau spatii rezidentiale, cat si in zone  comerciale sau mixte.

1. Transforma cladirea de apartamente oferite la vanzare intr-un motel sau hotel, intr-o pensiune sau alta forma de cazare turistica, pentru afaceri sau pentru turisti obisnuiti. Am vazut acest lucru realizat foarte bine in Sinaia, de curand. Sigur ca succesul depinde si de atractiile zonei,  insa te poti specializa pe nise profitabile cum sunt popasurile peste noapte pentru soferii de cursa lunga sau sesiunile de pregatire interna, conferinte, cursuri sau alte evenimente organizate de firme in mod periodic.

Exista firme specializate in organizarea de evenimente, care sint mereu la vanatoare de spatii disponibile pentru expozitii de arta sau comerciale, targuri, festivaluri, ateliere de creatie periodice sau alte evenimente dedicate comunitatilor locale.

2. Schimba destinatia spatiului pe care il oferi la vanzare sau inchiriere, amenajandu-l pentru activitati diverse, cum sint cabinetele stomatologice sau medicale, micile magazine, cafenele sau cofetarii, atelierele de artizanat sau croitorie, de arhitectura sau design si decoratiuni interioare. In functie de tipul de spatiu de care dispui, il poti transforma in spatiu pentru birouri temporare, spatiu de depozitare sau, pur si simplu, in parcare. Poti incepe sa te promovezi mai intai printre vecini, daca observi ca exista o nevoie pentru spatiu suplimentar cu o asemenea utilizare.

3. Valorifica pozitia spatiului de care dispui, daca acesta se preteaza pentru utilizari variate, cum ar fi amplasarea de panouri sau inscriptii publicitare (pentru pereti liberi). De exemplu, daca ai un teren la sosea, poti inchiria un spatiu pentru publicitate, poti instala chioscuri publicitare mobile, poti organiza proiectii publicitare, concerte, targuri de produse traditionale sau care sa atraga vizitatori pentru amuzament, asemeni balciurilor de odinioara sau circurilor ambulante.

Este esential sa promovezi serviciile pe care le oferi si disponibilitatea spatiului cu toate facilitatile oferite intr-o comunitate reactiva, specifica, interesata si accesibila. Cu siguranta, investitia in promovare va fi mult mai mica decat investitia imobiliara initiala. Randamentul depinde de priceperea oamenilor care vor lucra la transformarea si promovarea oportunitatii pe care o oferi. La Sinaia am stat intr-un hotel profilat pe apartamente care, initial, au fost construite pentru a fi vandute ca locuinte familiale.

Ideea de baza este sa te reinventezi, sa iti pui la lucru imaginatia, sa redefinesti scopurile si mijloacele. Ai nevoie de putin efort de gandire, iesind din tiparele obisnuite, apeland la orice resurse si idei iti vin la indemana, urmarind campaniile pe care le organizeaza marii jucatori de pe piata. Intotdeauna va fi cineva care sa aiba un spatiu disponibil si altcineva care sa aiba nevoie de asa ceva. Important este sa va intalniti si sa va potriviti, cu rezultate pozitive pentru ambele parti.