La unul dintre evenimentele recente, un lector spunea că publicitatea online is dead. Malițios sau nu, dornic să șocheze pentru a capta atenția sau pur și simplu plin de sine, speakerul afirma că publicitatea online a ajuns într-un punct mort.

La alt eveniment, un alt lector la fel de plin de clienți ca primul, afirma că publicitatea Tv este pe ducă. Scad bugetele, lumea sare din telecomandă peste reclame sau pur și simplu le ignoră, butonând telefonul mobil sau orice alt second screen.

Cum stau lucrurile, de fapt?

Dincolo de afirmațiile egocentrice ale lectorilor unor evenimente se află studiile serioase, cu cifre reci și precise. Iată aici un exemplu despre piața publicității digitale în primul semestru al 2014, potrivit ROADS. Interesant.

Despre publicitatea Tv poți citi articolul publicat de Forbes aici. Evident, lucrurile se mișcă. Fie și în cazul în care ar reprezenta o tendință, cine poate spune cât va dura ea și cum va evolua? Cine știe ce schimbări urmează în preferințele publicului?

Iată, un alt articol de aici ne arată, conform datelor ANCOM, cum a evoluat numărul abonaților la serviciile de televiziune, majoritatea prin cablu. În fine, ceea ce propun mulți ca viitoare țintă, piața telefoniei mobile, are caracteristicile redate aici.

De ce această plimbare de la publicitate online, digitală, tv la publicitatea pe mobile și, mai ales, smartphone?

Ei bine, deseori pentru a vira la dreapta, ai nevoie să întorci prin stânga… sau ca să anticipezi puțin viitorul, ai nevoie să cunoști trecutul. Așadar, revino puțin la tendințele anunțate anul trecut pentru anul acesta, să treci în revistă câteva eșecuri.

5 dintre ele au fost exemplificate în articolul Entrepreneur (în engleză) aici. Codurile QR au fost o mare dezamăgire. Videoclipurile virale regizate au eșuat în a genera o conexiune emoțională și o reacție (încasări) pe măsura investiției și a audienței. Și altele…

Ce înseamnă toate acestea?

În primul rând, așa cum ai mai putut citi în articolele de marketing profitabil dedicate tendințelor, nimeni nu moare. Garda moare, dar nu se predă… încă! Într-adevăr, scăderea vertiginoasă a presei scrise, ca tiraje și volume de publicitate, este un indicator. Însă nu este singurul.

Radioul a crescut. În unele segmente a crescut chiar mult. Televiziunea sare de la un comportament la altul, încercând să țină pasul cu moda. Azi, publicul vrea emisiuni cu suspans dedicate gătitului – fie el sănătos, ingenios sau pur și simplu obișnuit.

Înfloresc tot mai multe televiziuni, care mai de care mai nișate, fie pe emisiuni teleshopping, fie pe emisiuni de gătit, fie pe un anume gen de divertisment. Au loc tranzacții de schimbare a proprietarilor unor astfel de televiziuni. Așadar, departe de a dispărea.

În al doilea rând, publicitatea online și radioul se completează reciproc, ca și prin combinații cu alte canale de promovare. Unele segmente de public se suprapun, însă altele diferă și atunci ai nevoie să fii prezent pe mai multe canale, dacă asta vrea publicul tău țintă și așa generezi creșteri de vânzări.

Mai mult, ceea ce spun studiile, incontestabil, este că publicitatea Tv și online se întrepătrund. De exemplu, ciobanul Ghiță, cu tot șarmul lui, n-ar fi avut un asemenea succes online (596,007 Like) fără publicitatea Tv. Și exemplele pot continua.

Deși la noi există rețineri față de plasarea de produs în emisiuni Tv ca formă de publicitate, în alte țări studiile constată eficiența mult peste medie a acestei forme de promovare. Probabil, totul ține de context – de o plasare bună, armonioasă, ușor de acceptat.

Publicitatea online este în creștere exponențială, nici vorbă să dispară. Probabil, dincolo de creșterea la fel de impresionantă a pieței publicității prin telefoanele mobile, niciun alt concurent nu îndrăznește să se apropie măcar de publicitatea online, pentru a mușca din bugetul ei.

Iar telefoanele mobile din zilele noastre depind de conexiunea lor, de accesul online rapid, la viteze cât mai mari și costuri cât mai mici. Așadar, publicitatea online va merge mână în mână cu publicitatea pe terminale mobile.

Despre ce se confirmă și ce eșuează vei afla cu certitudine… la anul. Anul Nou bate la ușă. Sezon de cumpărături. Unii vând în această lună pentru un an întreg, inclusiv concerte. Alții se retrag în bârloguri până la primăvară… Tu ce ai să faci?