Astăzi scriu cu gândul la metode de marketing profitabil utilizate odinioară cu succes… și pe care le revăd uneori în prezent. Îmi aduc aminte de produse care erau vândute cu denumiri care includeau nume proprii – Delia, Diana, Oana, fie că era vorba de prăjituri, de săpunuri sau chiar de pachete de servicii grupate sub un nume generic. Ieri, într-o bancă, m-am amuzat citind un pliant cu o serie de pachete de servicii care mi-au adus aminte de pionieri: ”Mereu înainte” este denumirea unuia dintre pachete.

Folosirea unui nume propriu aduce un plus de personalizare, de căldură, de identitate a produsului și poate contribui la creșterea gradului de recunoaștere sau notorietate a produsului și a producătorului. Totul este să cântărești bine înainte de a alege denumirea, astfel încât să eviți reacțiile provocate de conotații negative, care pot dăuna serios vânzărilor.

O altă situație de vânzări se referă la produsele grupate sub formă de ofertă la pachet sau, așa cum procedează restaurantele, feluri de mâncare grupate într-un meniu fix. Asta îmi aduce aminte de vremuri în care trebuia să cumperi și arpagic, de exemplu, la fiecare kilogram de portocale sau faimoasele ”pachete” care includeau și pește oceanic.

Soția mea căuta un spray cu apă sărată, iar vânzătoarea i-a spus că are variante de la 9 la 40 de lei flaconul. Pentru că a dorit să le vadă înainte de a lua o decizie, soția mea a observat că la 9 lei flaconul era mai mic de jumătate față de cel de 25 de lei și, în plus, flaconul de 25 de lei se vindea împreună cu un alt produs de care avea nevoie, inclus în același preț.

Cu alte cuvinte, ceea ce vreau să spun este că prețul este doar un criteriu dintre cele pe care le folosim zilnic, atunci când facem cumpărături. De asemenea, e bine ca gruparea produselor să aibă o logică, să existe o minimă asociere între nevoile pe care le satisfac produsele grupate. Poate părea la mintea cocoșului, însă am văzut destule exemple de pachete compuse din produse fără nicio legătură între ele, de genul carte de beletristică la pachet cu … pahare! (Odată chiar am cumpărat așa ceva, de divertisment).

Așadar, alege cu grijă denumirile generice pe care le adaugi produselor tale și la felul în care le grupezi, dacă vrei să-ți crești vânzările folosind instrumente de marketing profitabil!