În 2012, promovarea PPC (Pay Per Click) prin anunțuri publicitare distribuite online era în plin avânt. În fruntea listei de rezultate afișate pentru cuvinte cheie se aflau anunțurile plătite, abia apoi urmau rezultatele „organice” sau naturale – adică afișate după relevanță (volum de trafic, bogăție de conținut, linkuri, etc.).

Se alocau bugete consistente, îndeosebi de firmele care lucrau direct cu consumatorii, adică B2C (turism, mâncare, electronice, etc.). Azi, după ce traficul online de pe desktop este depășit de cel făcut de pe mobil, lucrurile s-au schimbat, situația este mult mai complexă.

De exemplu, un articol publicat aici, menționa, în treacăt un spațiu de 3-5% alocat reclamelor plătite, restul fiind ocupat de rezultatele organice. Totodată, CTR (rata de click față de numărul de afișări) era mult mai mare pentru rezultatele organice, decât pentru reclamele afișate în sistem PPC, fie în fruntea listei de rezultate (primele trei poziții), fie în lateral (de regulă, pe o coloană, în partea dreaptă).

Azi, mai ales pe mobil, în cazul unei căutări, prin diverse metode, reclamele ajung să acopere aproape întregul ecran, în detrimentul rezultatelor organice – dimensiuni mai mari pentru un anunț, diversificarea formatelor, creșterea numărului de anunțuri afișate pentru anumite cuvinte cheie căutate (unde concurența este foarte mare, licitația ajunge la sume mari). Rezultatul este un CTR mult mai mare pentru reclame, față de acum doar doi ani, gigantic, față de 2012.

Așa cum scriam aici, 48% dintre cei care au răspuns unei cercetări de piață generau solicitări pentru produsele sau serviciile lor prin anunțuri publicitare difuzate în sistem PPC. Azi este pe cale de dispariție sau în expansiune? Dispariția este invocată de cei care militează pentru diversificare, inclusiv pentru opțiunile între mai multe platforme PPC.

De asemenea, declinul PPC este invocat și de cei care denunță comportamentele „boților”, care induc costuri nejustificate și consumă fraudulos din bugetele PPC, în ciuda declarațiilor privind măsurile de precauție luate de motoarele de căutare. Se spune că traficul generat de boți ajunge să depășească 50% (Sursa de aici zice 52%)!

Platforme PPC, în afară de Google AdWords și Facebook?

Cele mai cunoscute platforme de promovare în sistem PPC rămân Google și Facebook, unde merge cea mai mare parte a bugetelor cheltuite pe publicitate online. Li se alătură Bing (Yahoo), LinkedIn, AdRoll, YouTube (Google Video, în creștere), Advertising.com, AdBlade, eBay, Bidvertiser, RevContent, BuySellAds, etc.

Aici găsești și alte informații despre indicatori de performanță, despre extensiile de browser care afectează negativ campaniile PPC (inhibă afisările, blochează permanent scripturi publicitare) și despre specificul fiecărei platforme.

De regulă, la volume mari, firmele folosesc sisteme și programe de administrare care le ușurează optimizarea și monitorizarea rezultatelor. O listă de astfel de soluții poți găsi aici. La noi, deși se numește „programatic”, sistemul este încă bazat adesea pe factorul uman – specialiști care stau cu ochii pe ecrane și urmăresc, ajustează și raportează evoluțiile indicatorilor de performanță.

Esențial ar fi unul singur: ROI. Venituri versus costuri. Gata cu CPC, CPM, CPA, eCPC și alte invenții. Un ghid simplu pentru a evita greșelile și costurile inutile găsești aici. S-a terminat epoca eficienței PPC sau se revigorează? Google zice aici că a retras sau împiedicat să apară 3,2 miliarde de reclame neconforme în 2017… Cine este de vină?

PPC versus blockchain?

Blockchain oferă mai multă siguranță celor care doresc să se promoveze online, cu riscuri minime, protejându-se de fraude, folosind criptare și eliminând nevoia terților intermediari, reducând risipa și crescând transparența. Are potențialul de a descentraliza Internetul! Detalii poți găsi aici. Mai multe alegeri, competiție mai mare, siguranță mai mare. Poate amenința publicitatea PPC prin simplificarea procedeelor de licitare, prin eliminarea operatorilor intermediari (agenții), automatizând și securizând plățile și afișările. De urmărit…

Imaginile au fost preluate de pe Pixabay.