Ce au în comun iPhone, Google, Yahoo, Facebook, WhatsApp și LinkedIn și cum este viața fără ele? Când le vezi la un loc, le recunoști pe fiecare în parte. Giganți ai momentului, care lucrează cu nevoile cumpărătorului, deseori fiind nevoiți să recunoască public diverse practici de spionaj în masă.

Deși ilegale, multe astfel de operațiuni au ajuns să facă parte dintr-o viață cu compromisuri acceptate, în numele evoluției tehnologice. Interacțiunea socială pare a fi atins un nivel greu de imaginat pentru contemporani, cu atât mai puțin pentru părinții și strămoșii generațiilor actuale.

Google a recunoscut public că spionează prin asistentul vocal Android. Samsung la fel, a recunoscut că televizoarele sale fac înregistrări ambientale, fără ca utilizatorii să știe. Amazon, prin asistenta Alexa, Apple prin Siri, Facebook prin Messenger și WhatsApp, Microsoft (proprietarul LinkedIn) au admis violarea intimității utilizatorilor.

Deși în multe țări încălcarea confidențialității este infracțiune și se pedepsește cu închisoarea, autoritățile par tot mai tolerante. Poate preferă banii, însă cu prețul libertăților unui număr tot mai mare de oameni – libertatea de a alege, libertatea de gândire, libertatea de exprimare a opiniei…

Spionându-te, îți vor afișa anumite reclame, îți vor urmări traseele și obiceiurile casnice, pentru a-ți ascunde anumite opțiuni disponibile, limitându-ți puterea de decizie și îngrădindu-ți libertatea.

Cineva a considerat că astfel de idei de marketing, care exploatează buna credință și comoditatea utilizatorilor, pot genera câștiguri atât de mari, încât cinstea, etica și libertățile pot fi încălcate.

Cu toate că par gratuite, astfel de servicii costă amarnic. Din datele personale ale fiecărei persoane astfel de corporații extrag monstruos profituri pentru care o amendă de 5 miliarde de dolari reprezintă un fleac.

Orice utilizator are anumite așteptări, atunci când enunță preferințele sale personale. Chiar și atunci când este apărat de lege, cel puțin aparent, preferințele sale rămân doar teoretice. Utilizatorul este bombardat cu informații filtrate în funcție de algoritmi aflați în afara controlului său.

Frecventele incidente de securitate dezvăluie puțin din spatele cortinei. Așa, poți vedea mizeria de sub preșul celor care abuzează și încalcă drepturile fundamentale ale utilizatorilor.

Ce este rău?

Rău este că manipularea acestor date cu caracter personal a dus deja la decizii majore cum ar fi Brexitul sau votul american la ultimele alegeri prezidențiale, vezi scandalul Cambridge Analytica. Multe firme mici au dat faliment, fiindcă erau ascunse de rezultatele motoarelor de căutare, fiind preferați concurenții lor, care plătesc afișările.

Rău este că un număr mic de corporații strâng un volum uriaș de informații, pe care le prelucrează după bunul plac, conform propriilor etici și interese. Puterea financiară a acestora poate determina evoluții economice și crize dirijate, afectând țările care dispun de o fracțiune din bugetele acestor coloși „prea mari, pentru a se prăbuși”.

Două treimi dintre firmele mici și medii cred că vor fi ocolite de atacuri cibernetice, deși studiile constată că este exact invers, vezi aici. Gradul redus de conștientizare arată o expunere uriașă pentru datele fiecărei persoane, având în vedere că astfel de firme, de la care cumpărăm, neglijează total protecția datelor.

La nivel individual, informațiile ajung filtrate și au tot mai mult caracter superficial, fără substanță, cu scopuri ascunse, generând valoare mai ales pentru difuzori, prea puțin pentru receptori. Cine este la butoanele de comandă? Ce comenzi emite azi și va emite mâine?

Primul pas este conștientizarea. Știrile abundă zilnic de astfel de abuzuri. Iar ceea ce află publicul este doar o parte din realitate. Educarea înseamnă și responsabilitate, chiar dacă asta presupune efort. Pe termen lung, ai de câștigat, folosindu-ți discernământul și puterea de a decide.

Normal este să te întrebe ce preferințe ai.Să le respecte. Să te informeze obiectiv despre TOATE opțiunile, nu doar despre cele promovate de sponsorii lor. Să-ți permită control deplin și decizii libere, fără să te pună sub presiune, fără să te influențeze, fără să te condiționeze, după interesele lor subiective.

Ar fi normal să-ți ceară permisiunea, înainte să folosească datele tale personale, pentru fiecare scop, de fiecare dată. Ar fi bine…