Cum găsești antreprenori români de succes?

Pentru a găsi povești de succes cu antreprenori români, mulți ridică din sprâncene sau zâmbesc cu subînțeles, când lumea cere detalii. De cele mai multe ori, până acum, sursele, exemplele și referințele din articolele anterioare s-au referit la povești de succes din afara țării. Excepțiile care confirmă regula au fost trimiterile rapide la Carta IMM publicată anual, cu informații statistice interesante.

Lansarea din 2017, oglindită în articolul de aici și cea din 2018, detalii aici subliniază anumite tendințe și percepții utilizate ca bază pentru propuneri de strategii și soluții menite să contribuie la îmbunătățirea condițiilor de piață. Concluziile acoperă de la modul în care se face legiferarea, la mijloace de control și pârghii de influențare și stimulare a firmelor care au potențial consistent de creștere sănătoasă.

Este interesantă și distribuirea inițiativelor antreprenoriale în domenii de activitate prioritare, din punct de vedere al accesului la resurse și profesioniști calificați. Din punct de vedere al susținerii financiare, deși IMMurile reprezintă 96% din numărul firmelor active din România, ele dispun de o lichiditate mult mai mică și au un grad de îndatorare foarte ridicat, spre 90%.

De ceva timp încoace, fie cu sprijinul unor bănci, fie prin accesarea de fonduri nerambursabile, în campanii de comunicare difuzate masiv au apărut și exemplele pozitive de antreprenori români cu povești de succes, care au reușit fără să lucreze cu statul. Astfel de precizări s-au făcut și la evenimentul cu o participare (mult) peste așteptările organizatorilor, Forumul Antreprenorilor din România.   

Considerat a se afla încă în faza de adolescență, antreprenoriatul din România dispune în primul rând de o motivație extraordinară, resurse inovative și adaptabilitate. Bursa Română de Valori a inițiat o Ligă BVB. Procesul de selecție a pornit de la 201 companii înregistrate în proiect, dintre care 50 au promovat în faza semifinală și 15 au acces în finală.

Domeniile de activitate pentru cele 50 de semifinaliste au reprezentat industria IT&C în proporție de 21%, FMCG – 17%, Construcții – 7%, Îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii – 7%, retail – 5%. Aceste povești de succes pot inspira, pot da încredere, pot oferi soluții și modele de creștere. Cum au reușit?

Despre antreprenori și educație

Dacă abordarea în Carta IMM s-a concentrat asupra solicitărilor venite de la antreprenori către autorități, din perspectiva nevoilor, problemelor și obstacolelor cu care se confruntă, Liga BVB a selectat companii care au reușit, fără să mai aștepte răspunsuri din exterior.

Stabilitatea legislativă, îndeosebi fiscală, dezvoltarea infrastructurii, pregătirea profesională a elevilor și studenților ar trebui să preocupe autoritățile. Unii antreprenori și-au asumat acest lucru și au pornit inițiative proprii în aceste direcții, îndeosebi în privința educației și pregătirii profesionale, prin programe de cooperare cu unități de învățământ, programe de ucenicie și cursuri de specializare, de formare și mentorat pentru antreprenori.

Un astfel de exemplu este proiectul Romanian Business Leaders. Activitățile, atelierele și conferințele din această comunitate urmăresc „să facem noi, să nu mai așteptăm după alții”. Concret, „cu timpul, comunitatea a conștientizat că este necesar să se implice inclusiv acolo unde forțele societății acționează deja, dar fără ca vocea antreprenorilor români să fie reprezentată.”

Despre 100 de soluții a scris și Iancu Guda, reputat analist economic, pe blogul său și într-o excelentă carte, care radiografiază afaceri din România prezentului. Provocările cu care s-au confruntat și lecțiile învățate de mulți antreprenori s-au strâns într-o serie de exemple de caz ilustrative, cu o putere practică demnă de a fi remarcată și utilizată ca resursă prețioasă pentru acțiuni menite să ajungă rapid la succes.