Într-un vârtej economic, până și cele mai bune idei de afaceri par a fi prea riscante. Ai vrea să lucrezi pe cont propriu, fie pentru că vrei să-ți faci programul după cum îți place, fără șefi, fie pentru că vrei să lași ceva copiilor, fie pentru că știi că poți păstra mai mult din profitul pe care acum îl împarți cu patronii… sau din orice alt motiv.

Cum faci primul pas? Ce idei de afaceri îți sună bine?

Începe de la ceea ce-ți place și te pricepi să faci, ceea ce caută oamenii și vor să plătească pentru a obține satisfacția de a-și procura, ca soluție pentru diverse probleme cu care se confruntă, ca obiectiv îndeplinit sau ca dorință fierbinte, vis urmat cu încăpățânare, satisfacție supremă, bucurie și stare de bine pentru clienții care vor cumpăra de la tine.

Cu riscuri mai mici, abia mijind în România, cu tradiție în țările care au economii stabile, francizele pot fi soluții potrivite momentului, pot fi cele mai bune idei de afaceri. Ele au câteva avantaje, care pot cântări greu, atunci când alegi să te lansezi în afaceri pe cont propriu:

  • au testat deja metode de marketing și au ales cele mai eficiente soluții de promovare
  • au un istoric al succeselor, un număr de clienți însemnat, care pot confirma soliditatea afacerii
  • au un nivel cunoscut de risc, o garanție a derulării afacerii, un viitor previzibil, în condiții normale

Dintre francizele disponibile în România la prețuri modice, iată câteva domenii care s-au bucurat de succes:

  • restaurante, (fast-food)
  • modă – îmbrăcăminte
  • servicii de asistență financiar-bancară
  • imobiliare
  • curățătorii sau servicii de curățenie în spații rezidențiale sau de birouri

Aici poți vedea câteva exemple care s-ar putea să te inspire, fie că este vorba despre idei de afaceri prezente în România, fie că ar fi ceva nou pentru această piață. Entrepreneur spune că astfel de francize pot demara cu investiții mai mici de 10,000 Euro sau chiar sub 5,000 de Euro:

  • servicii de tehnoredactare rapidă, tipărire și întocmire de facturi, formulare, registre, etc
  • publicații/buletine informative dedicate reducerilor și ofertelor speciale, distribuite direct abonaților
  • reparații rapide/urgente pentru pagube auto (parbrize)
  • cafenele mobile
  • instalări și reparații de uși/geamuri și tâmplărie

Bun, ai câteva exemple de idei de afaceri, la care poți adăuga cunoscutele covrigării, ateliere de retușuri pentru haine, tonete de înghețată și sucuri de fructe proaspăt stoarse, rulote cu vânzare pentru produse tradiționale sau sezoniere, birouri de întocmit și copiat acte și asigurări, etc.

 Ce faci, după ce ai ales dintre cele mai potrivite idei de afaceri?

#1. În primul rând, desenează traseul clientului de la o persoană indiferentă față de ceea ce oferi, spre atitudinea curioasă, apoi interesată de soluțiile pe care le oferi, până la momentul plății și ulterior, când va reveni pentru aceleași soluții sau pentru unele complementare, când te va recomanda prietenilor și cunoscuților.

#2. Apoi, integrează într-un sistem datele individuale pentru fiecare client – de la nume și adresă, până la valoarea cumpărăturilor, frecvența achizițiilor și preferințele constatate pe parcursul relației cu afacerea ta. Cunoaște-i pe clienți ca pe cei mai apropiați oameni. desenează profilul clientului ideal, pornind de la trăsăturile clienților existenți.

#3. Rămâi cu picioarele pe pământ, păstrează contactul cu realitatea. Verifică periodic ce fac concurenții tăi, unde ai putea aduce îmbunătățiri, pornind de la observațiile și constatările din cursul verificărilor. Vezi cum se promovează, ce avantaje au, de ce i-au ales clienții lor pe ei, preferându-i înaintea ta.

#4. Fidelizează-i pe clienți, oferă-le motive să continue să cumpere de la tine. Arată-le ce pot obține numai de la tine, ce te face unic și inconfundabil. Arată-le grija pe care le-o porți, felul în care ești atent la preferințele individuale. Împărtășește-le povești „din spatele cortinei”, arată-le ce eforturi faci pentru a le împlini dorințele.

#5. Oferă-le clienților constant informații, noutăți, detalii utile, educă-i în domeniul în care te-ai specializat, ajutându-i să ia decizii informate, utile, eficiente, menite să le garanteze cele mai bune rezultate, cu cele mai mici eforturi, în cel mai scurt timp posibil.

#6. Încheie parteneriate cu furnizori de soluții complementare cu ceea ce ai tu de oferit. Dacă vinzi centrale termice, poate ar fi interesați și de geamuri termopan sau de gresie de faianță. Le poți recomanda parteneri care vând astfel de produse. Dacă vinzi servicii contabile, s-ar putea să fie interesați și de asistență juridică. Recomandă-le o firmă bună de avocatură. Dacă vinzi mașini, le poți recomanda brokeri de asigurări.

#7. Dacă ai reușit în afaceri și vrei să te extinzi, însă costurile și eforturile ți se par copleșitoare, te poți gândi să operezi tu însuți ca un titular de afacere care vinde o franciză de succes unor întreprinzători dispuși să-ți urmeze codul de conduită, de proceduri și de marketing. Poți crește rapid, dezvoltând o rețea autonomă de reprezentanți, propagând soluțiile tale cu mijloacele și susținerea altora, pentru o cotă parte din încasări.

Poți face primul pas în multe direcții, asumă-ți și lasă-ți libertatea de a face greșeli, într-o anumită măsură. Ferme de crescut melci, sere pentru ciuperci, plantații de cătină sau pawlonia, producție de lumânări decorative, lucrări de artizanat textile, din lemn sau din sticlă, transport de marfă sau de călători – multe se pot face. Începe cu un mini-studiu, folosește mini-ghidul de mai sus și cere ajutor, când simți că te-ai împotmolit. Perseverează!