Pentru că suntem între prieteni, îmi permit să îți destăinui câteva dintre procedeele de marketing (ne)profitabil pe care le aplică alții… pe pielea mea.

Știu că unele elemente pe care eu le-am inclus printre cele 7 componente ale mixului de marketing au, în versiunea originală, alte corespondențe decât cele pe care le-am descris eu.

Întrucât sunt convins că este o disciplină în continuă evoluție, cu viteză tot mai mare, mi-am permis inexactități bazate pe propria mea experiență și pe aceea a clienților mei.

Cu alte cuvinte – oricum se va schimba, așa că este mai important ce cred și ce am constatat că este valabil și important, decât să reproduc cu precizie constatările și teoremele altora.

Oricum, îmi păstrez respectul și pentru Kotler si pentru Brian Tracy , David Ogilvy sau alți oameni care sunt stâlpii marketingului modern. Mâine, alte adevăruri vor fi valabile.

Am făcut această mică divagație, pentru că unii oameni de marketing, deși spun cât de des pot ei că i-au citit, îi urmează și sunt fideli unor astfel de profesori sau mentori, aplică procedee care mă lasă cu gura căscată.

-1. Sunt de acord că, prin comparație cu alte acțiuni de promovare, pliantele distribuite în cutia poștală sunt mai eficiente, din punct de vedere al raportului cost/rezultate (adică randament, eficiență sau rată de succes/conversie). Totuși, eu sunt unul dintre cei care nu numai că aruncă la coș fără vreo remușcare pliantele din poștă, dar consideră și că este o agresiune, prin efracția cutiei mele poștale. Sper, cât de curând, ca această practică să fie interzisă și la noi, ca și în alte țări, asemeni oricărui mesaj de spam.

Alo, marketeri nepăsători, iritarea mea s-ar putea să mă determine nu numai să nu mai cumpăr de la magazine care îmi invadează cutia poștală, ci să recomand și altora să facă la fel. Sau să ne strângem mai mulți și să vă agresăm într-un magazin de-al vostru, în același fel, cu papetăria voastră reciclabilă! Dacă vreau pliante, le cer, mă abonez sau găsesc eu o cale prin care să le procur, fără să-mi fie băgate pe gât!

-2. Electoral, m-am trezit azi, în plus, și cu o mână de cărți de vizită ale unui candidat la primărie în cutia poștală. Zău așa, cine se ocupă de promovarea asta, de iese atât de jalnic? Esențialul unei cărți de vizită, cu sau fără fotografie, este gestul, contactul și cuvintele care însoțesc gestul de a oferi o carte de vizită.

Atunci când va fi privită din nou, cartea de vizită ar trebui să trezească o senzație, o secvență, să evoce o relație, de preferat favorabilă titularului.

Puse de-a valma (și de-ar fi fost una singură) în cutia poștală garantează efect zero (virgulă zeo – ceva). O fi la fel de ieftin să produci cărți de vizită ca și pliante de îndesat în cutia poștală. Și-au îndeplinit misiunea și au mai bifat o ”acțiune”.

-3. Dacă mă trezesc cu un pliant sau fluturaș agățat în ușă sau strecurat pe sub ușă, situația se schimbă. Poate fi o senzație uneori neplăcută, însă mai puțin virulentă, pentru că dispare senzația de invazie, înghesuială sufocantă și, mai ales, senzația că, din cauza prostiilor îndesate în cutia poștală, s-ar putea să nu mai fi încăput ceva mult mai important.

+1. Așadar, îți recomand să vă orientați, mai degrabă, pe distribuirea la ușă a pliantelor, care să poată fi agățate sau strecurate, fără senzația de înghesuială. Evită să pui în cutia poștală ceea ce nu este poștal.

+2. Dacă totuși preferi cutia poștală, pentru că este mai ieftină decât livrarea la ușă, măcar fă un efort suplimentar și subțiază vizibil ceea ce distribui prin astfel de metode: limitează-te la cărți poștale sau fluturași (adică o singură coală) de dimensiuni maxime similare celor ale unei cărți poștale.

+3. Esența la final: atenție mare la mesaj! Carte de vizită? Și ce mesaj îmi transmite, mă rog?! Muncește mai mult la mesaj, fă-mi o ofertă irezistibilă, senzațională, incredibilă! Provoacă-mă!

Fă-mă să simt că oamenii tăi de marketing își merită banii pe care-i câștigă. Fă-mă să simt că îți pasă de mine și atunci da, poți să te bați pe umeri cu oamenii tăi, pentru că practicile tale au legătură cu marketingul profitabil.