Dragilor, ieftin, bun și repede există doar în minuni, în povești… și în cazuri excepționale (care confirmă regula). Totuși, lumea încă suferă de boala primitului gratis… a devalorizării și desconsiderării, a lipsei de apreciere pentru calitatea lucrului bine făcut.

Departe de a exprima o poziție pesimistă, apelul la studii și sondaje confirmă cu argumente afirmațiile de mai sus. Urmează explicații și exemple, după precizarea că aceste lucruri se regăsesc atât la întreprinzători individuali, cu arici la portofel, cât și la instituții, organizații și companii mari, mereu aflate în goana după chilipiruri, stricând orzul pe gâște (adică risipă, în unele situații) și zgârcindu-se la tărâțe (în alte cazuri).

Pentru că articolele publicate se adresează aproape exclusiv IMM-urilor, veți putea descărca aici și parcurge informațiile din Carta Albă a IMM-urilor 2016. Informațiile relevante pot fi folosite eficient, mai ales prin prisma comparațiilor cu concluziile anilor precedenți, reflectate aici.

Revenind la titlu: informațiile din carta albă și din Media Fact Book vor avea prea puțină relevanță pentru vânătorii de chilipiruri și cei care s-au obișnuit să trăiască pe spinarea sclavilor, pe care-i exploatează nemilos, și a fraierilor, care încă au încredere și speră că afacerile se pot face onest, cu reciprocitate, echivalență, respect, încredere.

Media Fact Book, pomenit aici, descrie valori nete și relative ale creșterilor și evoluțiilor diferite pentru canalele utilizate de cei care s-au promovat în 2016 – Tv, radio, online, print – bani și procente, ritm de creștere și prognoză. Unde, prin urmare, este cel mai ieftin și cel mai bine să-ți faci publicitate? Cum obții rezultate cel mai rapid?

Întreprinzătorii pricepuți la toate, menționează prioritățile manageriale la pagina 194 din carta albă, iar la pagina 207 se află factorii cheie ai succesului IMM-urilor, în viziunea statistică (adică, fără pile, șpăgi, aranjamente și cumetrii). Interesantă este și referirea la resursele umane, inclusiv din perspectiva trainingului (ca prăpastie între nevoi declarative și disponibilitatea de a investi în pregătirea propriilor oameni… mai bine importuri de forță de muncă din Sri Lanka și Filipine?!).

Strict cu privire la piața IMM-urilor și la evoluția relațiilor cu furnizorii și clienții, la prioritățile majore de dezvoltare, facilitățile de finanțare și, în cele din urmă, fie, și cu referire la creșterea competitivității (adică a performanțelor, în condiții de eficiență)… să fie tot gratis, primim!

Mai mult, se cere sprijinirea internaționalizării IMM-urilor, creșterea pregătirii intreprenoriale, manageriale și de specialitate… să se facă! Să se dea! Se cer programe speciale intreprenoriale și manageriale de mentoring, formare, tutoring și coaching. Se cer rețele și centre de consultanță… stimulente, facilități, scutiri…Trăiască și-nflorească statul, partidul, conducătorii iubiți!

Cei care vor fi dispuși să plătească pentru a învăța, pentru a dobândi cunoștințe și pentru a dezvolta abilități, pentru a avea acces la resurse și rețele, pentru a beneficia de inovații, de tehnologie modernă, pentru a testa și dezvolta rețete noi, rute noi spre piață, pentru a atrage noi clienți… vor avea succes. Se vor împuțina antreprenorii care azi dau lecții din vârful buzelor, călare pe mormanul de monede strânse cu sudoarea umilitoare a ploconelilor.

Până atunci, piața publicității va continua să aibă comportamente imature, pulsații imprevizibile și stări de colaps, iar studiile de piață vor reuși doar să facă radiografii ale trecutului, constatând lucruri deja întâmplate. Rămân incapabile să facă previziuni aproximative asupra tendințelor și evoluțiilor: nici procentual, nici valoric. Cine știe ce se mai descoperă mâine, la o razie? Cine știe pe cine mai arestează ăștia?

Cei mai mulți se zbat la limitele supraviețuirii. Unii câștigă decent, cinstit, rămânând lucizi și corecți. Pentru ei, există aceste studii, aceste articole, cu resurse și idei dedicate oportunităților de a descoperi și valorifica noutățile, pentru a anticipa tendințele și pentru a pregăti prosperitatea necesară. Dixit!