Ai gasit aici, deseori, trimiteri catre diverse surse de informatii si idei utile, din strainatate. De regula, le folosesc pentru ca sint destul de bogate in continut obiectiv, poate si pentru ca profesionistii cauta sa livreze calitate, diferentiindu-se de concurenta.

Este important sa constientizezi ca unele informatii au la baza studii de piata specifice anumitor parametri de consum si unui stadiu de dezvoltare (economica) propriu pietei respective. Din acest motiv, concluziile lor sint valabile doar in parte, pe piata romaneasca.studiu si concluzii

Intr-un articol anterior de aici, ai putut gasi doua trimiteri cu caracter preventiv, catre folosirea unor tehnici de comunicare cu potential inselator. Iata ca, recent, o publicatie online preia si traduce concluziile unui studiu general, aplicandu-le Romaniei.

De ce nu reusesc marketerii sa livreze ROI?” are potential inselator pentru Romania, din doua motive. Mai intai, preia si inghite pe nemestecate un continut valabil pe o alta piata. Apoi, foloseste un titlu care induce un raspuns generalist fals: marketerii nu livreaza ROI!

Inselator si periculos, un astfel de titlu arunca (iar) in derizoriu investitiile in marketing, dand apa la moara celor care sustin ca marketingul este un moft, un mod de a risipi bani, care ar putea fi mai bine investiti in alte directii (cercetare si dezvoltare, salarii si bonusuri, mijloace fixe, orice).

ROI – randamentul la care se refera articolul inselator – este exprimat in mod palpabil, conform autorilor studiului si al articolului, prin vanzari, cota de piata, prospectii sau conversii.

Apoi, esantionul a cuprins 1,200 de manageri si specialisti in marketing din America de Nord, Europa, Asia si Australia si masuratori ale eficacitatii a aproximativ 2,5 milioane de strategii de marketing, campanii si reclame realizate pe toate canalele de media, in mai mult de 20 de tari din toata lumea.

In loc sa fie impresionant, in mod pozitiv, acest detaliu de constructie pentru studiu este demn de tot ridicolul din lume. Fugi de astfel de auto-intitulati specialisti in marketing. De ce? Pentru ca este o monstruozitate, o varza – iarta exprimarea neaosa…

Cine poate sa faca macar o lista cu 2,5 milioane de strategii de marketing, campanii si reclame, realizate prin toate canalele? Cum le cuantifici, cum le diferentiezi pe categorii, cum masori la gramada strategii, campanii, reclame si toate canalele de media?

Daca sint peste 20 de tari, din toata lumea, cum pot fi doar 1,200 de manageri si specialisti, care este reprezentativitatea esantionului pentru acest studiu? Cum s-au luat in calcul diferentele de cultura economica intre piete, dinamicile diferite si comportamentul cumparatorilor?

Initiatorii unui studiu au cele mai mari sanse sa descopere ceea ce-si propun sa descopere. Cu alte cuvinte, in continutul acestui articol, sint urmarite cercetarea si optimizarea propunerilor de valoare (fara a le defini sau detalia, dupa propria lor conceptie).

Marketerii chestionati in studiu recunosc ca au omis sa se concentreze asupra masurarii indicatorilor de performanta numiti – vanzari, cota de piata, conversii – preferand tendintele de automatizare, digital si social media.

Pana la urma, daca 70% dintre marketeri ar fi dat gres, unde s-ar fi aflat acum firmele unde lucreaza acestia? Cati si-ar fi pierdut locul de munca, daca studiul ar fi fost suficient de bine structurat, incat sa emita concluzii pertinente?

79% dintre marketeri au recunoscut ca nu au reusit sa obtina rezultatele asteptate de managerii lor. Groaznic! Din fericire, exagerat. Un adevar partial al unui studiu… trebuie primit cu un pic de sare (dupa expresia in limba latina “CUM GRANO  SALIS”), adica primeste-l cu rezerve si filtreaza concluziile prin propria ta judecata!