Cum adică, marketingul este poezie? Ce este poezia? Care să fie argumentele de susținere pentru o astfel de afirmație? Simpla alăturare a inspirației și creației este suficientă?

Trecerea de la sport la poezie poate părea prea abruptă și poate produce vertij, dacă se face fără o pregătire prealabilă. Așadar, iată o scurtă introducere, pornind de la o definiție DEX a poeziei: „Modalitate a literaturii care exprimă mesajul artistic cu ajutorul imaginilor expresive, al unui limbaj concentrat, al afectivității, al rimei, al ritmului etc.; (concr.) creație literară în versuri.”

Marketingul exprimă mesajul comercial cu ajutorul imaginilor expresive, al unui limbaj concentrat, al afectivității, al rimei, al ritmului; creație comercialămarketingul este poezie

Unii poeți scriu genial din prima, alții au nevoie de exerciții repetate, context bine pus în scenă, instrumente și metode de triere și înlocuire pentru versiuni repetate, până să ajungă la succes.

Marketingul este sport

Exercițiile repetate formează antrenamentul, care formează mușchii. Ele învață anumite deprinderi, până la perfecționare. Mesajele pot fi adaptate, îmbunătățite, verificate și testate iar și iar, înainte de a fi publicate, adică transmise publicului țintă.

Primul pas este evaluarea: terenul pe care se desfășoară ostilitățile, care par să fie obstacolele, desfășurările de forțe, situația de moment și perspectivele de evoluție. Cu alte cuvinte, se formează imaginea de ansamblu, tabloul general.

Al doilea pas este pregătirea: alegerea cuvintelor, a rimelor, a ritmului, în funcție de constatările făcute în primă fază. Se alege artileria și se stabilește linia frontului. Cine intră mai întâi în luptă, cine urmează, unde se plasează rezervele și în ce număr.

Al treilea pas este acțiunea: poetul (omul de marketing) începe să scrie, cursiv, ceea ce a pregătit (în minte), apoi publică (lansează) mesajul său, expresie a ceea ce vrea să comunice.

Marketingul poate fi mai bun

Experții pot spune: poeziile pot fi măsurate, comparate, sistematizate, oricât de jignitor pare să sune acest lucru pentru cei ce se simt poeți adevărați. Sigur, scopul măsurării este altul în marketing, decât în poezie.

„Odă în metru antic” este un poem drag al lui Mihai Eminescu, meditație și confesiune, imposibil de oglindit într-un mesaj comercial pe măsură de genial. Ar fi un sacrilegiu. Comparația dintre marketing și poezie are limite certe.

Esențială este deschiderea spre paralele posibile. Scopul este de a obține rezultate mai bune, comunicând pe baza unor reguli simple, preluate de la mesajele transmise prin metode cu efect cert, adică de la poezii (în acest caz).