La sfârșitul anilor nouăzeci, în lume erau utilizate 2,5 miliarde de aparate telefonice și 1,5 miliarde de adrese IP. În fiecare minut, în lume circulau aproximativ 20 de terabiți de informație cu caracter de unicitate: convorbiri telefonice și electronice, tranzacții financiare, detalii de călătorie, căutări pe Internet, documente, imagini și multe alte semnale.

Numărul de utilizatori de aparate mobile este estimat la 4,61 miliarde pentru 2016, iar numărul aparatelor aflate în funcțiune depășește 7 miliarde – incluzând tabletele și cele aproximativ 250 de milioane de conexiuni dintre aparatele care comunică între ele. Este fenomenul inventat de om cu cea mai mare rată de creștere – de la zero la 7 miliarde în mai puțin de 30 de ani.

Coloșii vizibili, de exemplu Google și Facebook, Yahoo și Apple, Microsoft, AT&T, Verizon și ceilalți, colaborează în scopuri de marketing, pentru a filtra mesajele, colectând informații și date relevante, cu scopul de a le utiliza comercial, pentru profit… și pentru alte scopuri, mai greu de controlat.

Mai exact, o căutare de pe un motor dedicat acestui scop, va fi preluată de platforma pe care utilizatorul o folosește ulterior cu sprijinul acelor firmituri sau „cookies” pe care le plasează aproape fiecare pagină de Internet și program în computerul acelui utilizator.

Ai căutat cuvântul „restaurant” în Google? De îndată ce intri pe Facebook, ți se vor arăta reclame contextuale, care au legătură cu tema „restaurant”, iar mesajele pe care le vei vedea afișate în fluxul de informații vor fi ajustate în funcție de această căutare. Astfel, ți se induc preferențial informații plătite, afișate subiectiv și ești supus manipulării, deși ai impresia că alegerea îți aparține.

Ai trimis un email către un prieten, având ca subiect ultimul film pe care l-ai văzut? De îndată ce deschizi paginile de știri, ți se vor afișa reclame pentru ultimele filme lansate, cinematografe și programe. Cel mai rău este că oamenii se obișnuiesc cu acest gen de manipulare, care le conferă comoditatea posmagilor gata înmuiați, scutindu-i de efortul unei gândiri independente suplimentare.

Această poveste reală are mai mult de 15 ani vechime. Mai multe milioane de oameni sînt implicați, cei mai mulți fără să știe. Dintre cei care știu, unii au curajul fantastic de a denunța sistemul, asumându-și lucid riscuri pe care abia le presupun. O modalitate de a reacționa este denunțul public, prin presă. Așa cum este cazul în articolul de aici.

Este vorba despre un caz grav, în care o agenție de stat și-a spionat proprii cetățeni. A încălcat constant și conștient legea, folosind aplicații și înțelegeri ilegale cu coloșii informaționali. A implicat peste 2,5 milioane de oameni, fără ca aceștia să știe că au devenit complici la o conspirație invazivă, care încalcă drepturile fundamentale ale omului.

Care este relevanța pentru marketing?

De regulă, orice aplicație, tehnologie sau invenție utilizată, la început, pentru spionaj, ajunge la dispoziția publicului larg ulterior, într-o versiune comercială. De exemplu, este suficient să te gândești la tehnologia de navigație GPS sau la cardurile de memorie de dimensiuni foarte reduse, care stochează cantități uriașe de date.

Mai departe, programele concepute pentru operarea sistemelor și aparatelor lansate de invențiile tehnologice ajung, la rândul lor, să fie valorificate de firme specializate în marketing. Un articol publicat de Econsultancy pe această temă se află aici, în engleză. El face legătura între spionaj și aplicarea inteligenței artificiale în marketing.

Scopurile pot fi diferite – de la căutarea selectivă pe Internet, schițarea unor profile de client, cu trăsături comune, la protejarea datelor împotriva fraudelor, compararea rapidă a prețurilor și anticiparea unor comportamente, decizii sau acțiuni ale unui public țintă bine definit și țintirea campaniilor de publicitate în conformitate cu concluziile deduse.

Astfel de aplicații automatizate pot îndeplini câteva obiective majore pentru oamenii de marketing, de la generarea de conținut, optimizarea ratelor de conversie și recomandarea unor soluții pentru cumpărători, până la măsurarea în timp real și comportamentul adaptativ al campaniilor de promovare în funcție de reacții, generarea de soluții personalizate și segmentarea fidelă a conținutului, în funcție de preferințele fiecărui vizitator.