Experiența utilizatorului pe o pagină depinde de mai mulți factori și este studiată de specialiști cu sufixul UX pe cartea de vizită. Cel mai sigur este un test… sau chiar mai multe. De preferat, de fiecare dată se schimbă o singură variabilă, pentru a urmări eficiența ajustărilor.

Despre instrumente dedicate pentru testare poți citi, după o simplă căutare pe net, în exemplele de aici și aici. Contează foarte mult sursa vizitei, de unde provine vizitatorul paginii, cum a ajuns acolo.

Poate a deschis un anunț de promovare online, după ce a inițiat o căutare cu o anumită expresie, după care este bine indexată pagina respectivă, sau poate a găsit-o în mod organic.

Apoi, în funcție de sursa vizitei, contează unde ajunge. Este esențială potrivirea cursivă între ceea ce i se spune înainte de clic și ceea ce găsește când își începe vizita. Ce informații găsește, când ajunge pe pagina principală? Ce informații găsește pe pagina de produs? Cât de puternică este legătura dintre expresia folosită la căutare și informațiile găsite?

Relevanța este crucială pentru a influența calitatea experienței vizitatorilor unei pagini. Timpul necesar pentru a ajunge acolo unde dorește („din câte clicuri”) este foarte important. Claritatea mesajului este și ea decisivă. Ce trebuie să facă? Să dea clic pe un buton? Să pornească o discuție pe chat? Să sune la un număr de telefon? Să completeze un formular?

UX: dus de mână sau de nas?

Vizitatorii cer să fie conduși pe drumul cel mai interesant (rareori, cel mai scurt) către rezultatul pe care și-l doresc. Oricând, să poată avea acces la mai multe informații (dacă dorește), la opinii ale celor care au trecut pe acolo înaintea lor, la opțiuni complementare, ocazii deosebite, etc.

Cei care își duc de nas vizitatorii, amăgindu-i cu promisiuni false, înșelându-le așteptările cu trucaje artistice și efecte speciale, riscă rate și costuri mari de retur, reclamații și, în final, pagube mai mari decât profitul la care se lăcomesc.

O experiență plăcută, încheiată cu succes – vizitatorul a găsit soluția pentru problema pe care avea nevoie să o rezolve, iar pagina de Internet a mai câștigat un client pe termen lung – confirmă rezultatele investițiilor și testelor UX de la început.

Totuși, deși pare un sfârșit, este doar un nou început. O tranzacție este primul pas într-o relație pe termen lung, în cazul unei experiențe fericite. Urmează noi tranzacții, recomandări, comentarii pozitive. Acest lucru presupune și o ajustare continuă a factorilor care influențează aceste experiențe ale utilizatorilor, aflați la prima vizită sau care revin.