Cât de mult este marketing și cât circ în lumea artei… sau în general?

Ce înseamnă 450,3 milioane USD pentru o pictură a lui Leonardo da Vinci, restaurată în intervenții repetate? Aceasta este tema care înflăcărează mințile oamenilor, în urma unei licitații recente, care a stabilit un nou record de preț. Acest subiect, marketing și circ, este abordat în câteva articole, de această dată culese din Canada și accesibile aici.

Triumful este pus de Globe and Mail pe seama unei campanii agresive de marketing coordonate de casa de licitații Christie’s. Pictura a făcut un tur, înainte de licitație. Mii de oameni s-au perindat s-o vadă expusă. Au fost produse clipuri video, care apoi s-au publicat online. Media internațională a relatat pe larg. S-a subliniat că este vorba despre ultima creație a lui da Vinci.

Clipul video Ultimul Leonardo da Vinci a strâns peste 123,000 de vizualizări. Clipul ulterior, Ultimul da Vinci: Lumea privește a depășit 261,000 și include imagini cu celebrități admirând pictura. A înflăcărat imaginația. a stârnit emoție. Zgomot. Reacții.

Care este impactul acestui triumf de marketing asupra pieței lucrărilor de artă?

Este adevărat că marketingul se adresează, tot mai mult, celor super-bogați? Restul lumii duce războiul nimicitor al reducerilor de preț? Licitația pentru Salvatorul Lumii, pictura lui Leonardo da Vinci, a început de la la 75 de milioane și a durat 19 minute, ajungând la 300 de milioane pe la jumătatea perioadei, conform detaliilor de aici. În condiții precare și parțial pictată peste original, creația a fost achiziționată pentru restaurare în 2005 cu mai puțin de 10,000 de dolari.

Ce înseamnă această sumă, cea mai mare plătită vreodată pentru o pictură? Care este cel mai scump lucru cumpărat vreodată? Iată întrebările unui copil de opt ani, la care te invit să răspunzi. O licitație este o competiție. S-ar putea ca motivația să vină, pur și simplu, din victorie, indiferent de sumă, după cum scrie Russell Smith aici.

Care este morala acestei tranzacții? Cât de multă putere aduc banii și unde banii înving morala? Poți avea prea mulți bani, pentru ca morala să mai conteze? Poți fi atât de faimos, încât să te ridici deasupra bunului simț? Poți face orice cu banii, sfidând, depășind limitele comportamentului normal? Ce resorturi ascunse ating campaniile de marketing direcționate spre chintesența unui ego dotat cu mijloace materiale pe măsura dorințelor, capabile să le satisfacă?

Poate fi o lecție de cumpătare pentru mulți oameni cu putere de decizie. Ce șanse ar fi ca, în următorii 20 de ani să zicem, o astfel de tranzacție să se repete, cu aceeași operă sau cu alta? Încotro se îndreaptă societatea? Cât de important este consumul? Cum se mișcă banii? Multe întrebări și mult circ pentru o pictură din secolul 16, fie și aparținând lui Leonardo da Vinci, un geniu respectat și admirat. Să fie văzută de cât mai mulți oameni! De 450 de milioane de oameni…