Astăzi, prea puțini oameni de afaceri își păstrează luciditatea și claritatea cu care urmăresc să aplice un marketing profitabil.

Pentru că îmi place și mă interesează marketingul, citesc mai ales articole legate de marketing și dezvoltarea afacerii.

Paranteză: dacă vrei să afli noutăți din domeniile tale de interes, caută Google Alerts. Interesant. Am închis paranteza.

Așadar, citind tot felul de știri, articole de blog (adică opinii), comunicate de presă (adică reclamă deghizată în știri) și alte fluxuri de informații, constat că multe dintre părerile mele exprimate anterior în public se confirmă.

În special, atunci când problemele sunt aceleași din Africa de Sud (Chris Moerdyk) și până în Americi, cu popas în Marea Britanie (Sara Murray), totdeauna mai cu moț decât bătrânul continent (nici vorbă, doar așa cred britanicii).

Din punctul meu de vedere, dacă vorbesc despre marketing profitabil, experții vorbesc despre client, consumator sau cumpărător. Adică, se referă la cel care plătește în schimbul obținerii unor produse sau servicii.

Simplu? Aparent, da. Însă, conform studiilor recente, majoritatea oamenilor de afaceri încă au impresia ”că merge și așa” – adică serviciul lor de relații cu clienții, dacă există, este sub orice critică.

Li se pare prea puțin important, iar atenția pe care o acordă clienților este limitată atât în timp cât și ca amploare. Este o chestiune de focus, de concentrare asupra nevoilor, frustrărilor, problemelor și dorințelor celor care cumpără, celor care plătesc.

Aceștia au potențialul de a se implica, în mod creativ, în îmbunătățirea ofertei vânzătorilor și contribuie decisiv la bunăstarea celor din urmă, atât prin propriile achiziții, cât și prin recomandări.

Este rolul (datoria) vânzătorului să stimuleze și să crească gradul de implicare a cumpărătorilor săi pentru prosperitate reciprocă.

Vânzătorul vinde mai mult, mai bine, cumpărătorii beneficiază de mai multe soluții, mai bine adaptate nevoilor.

Cu alte cuvinte, pentru a face parte din categoria celor care aplică un marketing profitabil, îți recomand să ții pasul cu vremurile: renunță la fumigene, la petarde, menite să atragă atenția șocând, trăgând brutal de mânecă potențialii cumpărători.

La fel de depășite mi se par (și celor din Africa de Sud și Anglia) mesajele cu tot felul de subtilități (păi, cine mai are timp să-și bată capul, fiind asaltat de tot mai multe mesaje promoționale?) sau platitudini (”cel mai bun, mai frumos, mai rapid…” – pe ce te bazezi?) și ghicitori.

În schimb, spune pe șleau ce beneficii poți și vrei să-i dai cumpărătorului, ce are de câștigat cumpărând de la tine – dă-i motive să vină la tine.

Implică-l, vorbește-i despre soluții, arată-i că-l înțelegi, că ești dispus să te schimbi, să te adaptezi, ascultă-i sugestiile și ține cont de ele, răspunzându-i.

Astăzi, acestea sunt cheile succesului pentru orice element de marketing, astfel încât să fie și profitabil.