Putem vorbi de marketing profitabil și în sport sau în divertisment. Metodele folosite de sportivi și antrenori pentru obținerea performanțelor care să le aducă trofee au la bază aceleași instrumente ca și marketingul. În timp ce în sport obiectivul este să devii campion, în marketing scopul este creșterea profitului. E adevărat, chiar și în sport, un titlu de campion aduce deseori și recompense financiare substanțiale.

În ceea ce privește divertismentul, profitul se obține pe mai multe căi. Pe de o parte, este numărul de spectatori plătitori atrași de un eveniment, sau numărul de vizitatori care plătesc pentru a se relaxa într-un parc de distracții. Pe de altă parte, datorită acestui număr de spectatori și în proporție directă cu această audiență, sunt atrase și o serie de firme în calitate de sponsori sau promotori care doresc să își asocieze numele cu evenimentul sau parcul de distracții respectiv. Mă refer aici la firmele care distribuie băuturi sau gustări la meciuri, concerte ori în parcul de distracții, unele dintre ele plătind sume consistente pentru a obține exclusivitate, sau companii care distribuie pliante sau alte materiale promoționale, sau își plasează panouri publicitare într-un astfel de context. De asemenea, în cazul transmisiunilor TV ale unor astfel de spectacole sportive sau muzicale, spoturile publicitare sunt cu atât mai scumpe cu cât audiența evenimentului este mai mare.

În cazul unor evenimente importante, cu audiență colosală – cum sunt Jocurile Olimpice, Campionatele Europene, Mondiale sau Liga Campionilor – desfășurarea logistică este uriașă. Firmele cheltuie bugete impresionante pentru că știu un lucru: astfel de evenimente pot aduce într-un interval scurt câștiguri pe care  le-ar înregistra într-un an întreg.

Cum pot aplica și firmele mici aceleași metode pentru a realiza câștiguri substanțiale? Evident, cel puțin la început, ele nu-și permit bugetele exorbitante ale marilor companii transnaționale și nu pot susține eficient cheltuielile pe care le presupune un eveniment de o asemenea anvergură. Firmele mici  pot urmări ca obiectiv evenimente la scară locală, la care participă persoane pe care le vizează ca potențiali cumpărători.

De exemplu, e bine știut că multe restaurante, să zicem ”de cartier”, rezistă datorită nunților, botezurilor și petrecerilor pe care le organizează periodic și care le aduc încasări comparabile cu cele realizate în curs de săptămâni sau chiar luni de zile de la clienții obișnuiți. În plus, chiar lângă locuința mea, proprietarul unui restaurant a găsit o soluție interesantă și eficientă pentru creșterea încasărilor: organizează zile de ”teleshopping”. Astfel, restaurantul beneficiază de câștiguri suplimentare prin asocierea cu firma care vinde produse (electrocasnice), are clienți suplimentari care iau masa în restaurant și obține gratuit și un plus de publicitate.

Iată încă o modalitate de a pune în practică instrumentele unui marketing profitabil!