În marketing online totul este permis?

„Toată lumea urăște reclamele online. Cele mai multe sînt enervante, oribile și vai de ele. Apar din senin. Întrerup. Blochează conținutul. Îi urmăresc pe oameni peste tot și folosesc informații pe care nu le-ai vândut, te asaltează în mod repetat.”

Dacă intri în contul tău de Gmail și în același timp, pe Facebook, LinkedIn sau Twitter, ghici ce se întâmplă? Acele fișiere cookie pomenite în articolul de aici vor face să primești un mesaj, deloc întâmplător, de la una dintre platforme, vizualizat în cealaltă (de la LinkedIn pe Facebook sau în Gmail, de exemplu).

Citatul din deschidere preluat de aici se referă la o agenție belgiană de marketing online. Și-a recrutat oameni printr-un anunț video, care folosea tocmai blocarea reclamelor online.

Manipulare prin marketing online

O analiză recentă a unui blogger român dezvăluie câteva dintre secretele modului în care funcționează comunicarea pe Facebook. De la tehnici de manipulare a timpului, până la inducerea unor anumite teme ca fiind opinii adecvate preferințelor tale, deși se află, de fapt, într-un curent diferit de cel în care te înscrii.

Realitatea fabricată este consumatoare de energie și devorează individualitatea personală, digerând-o în ceea ce consumă majoritățile, masele, grupurile formatorilor de opinie. Lichidează curentele contrare, opoziția și rezistența la alimentarea artificială cu conținut de calitate îndoielnică.

Astfel de manipulări sînt întreținute – surprinzător sau nu prea? – inclusiv de oameni din industria publicității. Cu vălul pe ochi, clienții manipulați vor plăti în continuare sume umflate pentru servicii de marketing online ineficiente. Pierderile industriei au ajuns la 8,2 miliarde $ anual la nivel global – fraude publicitare, roboți, softuri și extensii de blocare a reclamelor online.

Formele de marketing online se diversifică și se consumă cu o viteză amețitoare. Din acest motiv – și nu numai – multe campanii abundă în erori de redactare, de plasare și de adecvare cu publicul țintă. Din nou, astfel de practici duc la costuri nejustificate și bani pierduți pe campanii ineficiente.

Argumentele vin din zecile de reclame stupide difuzate la televizor (și scumpe, pe deasupra), din insistența cu care publicul preferă să „sară” reclamele și succesul programelor de blocare a publicității online. Ai nevoie de influență, însă nu orice fel de influență, pentru a câștiga simpatia oamenilor.

Timpul face sita să cearnă tot mai bine

Presiunea timpului și succesiunea evenimentelor duc la situații greu de administrat, în lipsa unui sistem coerent, bine pus la punct, de testare, ajustare și monitorizare pentru performanțele obținute de fiecare leu investit în marketing online, fie pentru desktop, fie pentru dispozitive mobile.

Cu siguranță, bugetele alocate promovării online cresc vertiginos de la an la an, în detrimentul altor sectoare de publicitate. Pentru unele afaceri se poate spune că prezența online este esențială – vânzările online depășesc încasările din alte surse. Există chiar magazine cu prezență exclusiv online – iar numărul lor crește. Mai mult, există afaceri exclusiv online, care se promovează și offline (pe panouri, la Tv, distribuind pliante, etc.).

Combinația ideală este ușor de determinat pentru orice activitate, printr-o analiză a eficienței campaniilor anterioare de marketing, identificând profilul și preferințele publicului țintă, anticipând tendințele și generând noi oportunități. Cu o simplă creștere de 10% a eficienței, s-ar economisi anual 800 de milioane de dolari la nivel global…

Într-un timp relativ scurt, de 1-2 ani, se va împrăștia aburul marketingului abstract, de ego, menit să umfle mândria unor oameni care cred în laudele și lingușelile nemăsurate ale unor publicitari și în activitățile lor nemăsurabile din punct de vedere al rezultatelor.

În marketing online totul se măsoară și se vede aproape imediat. Acesta este viitorul apropiat. Vei afla câți oameni văd reclama ta, câți reacționează, câți revin, cu ce frecvență, cu ce sume, cât durează vizionarea, care sînt secțiunile cele mai vizitate, cu cel mai mare impact, ce conținut este cel mai eficient.