Așa cum deseori m-am referit la marketing mix în articolele anterioare, voi scrie acum despre un mix al creșterii afacerii. Adică, mă voi referi la două teme care, cred eu, convețuiesc în orice afacere de succes.

Pe de o parte, este vorba despre oameni – mă feresc să le pun eticheta simplă de angajați, care are mai degrabă semnificația de simpli executanți, în cultura de afaceri din România. În plus, creșterea afacerii tale este permanent influențată și de oameni cu care colaborezi, fără a fi angajați – de exemplu, specialiști IT, care îți întrețin echipamentele electronice sau contabili, care îți recomandă modalități juste de alocare în investiții a banilor câștigați din vânzări.

Pe de altă parte, este vorba despre strategii, tactici și instrumente de marketing profitabil pregătite și puse în aplicare de acești oameni, având ca scop îmbunătățirea rezultatelor pe care le obține afacerea ta.

Scriam de curând despre cât de important este un marketing plan, ca parte nelipsită a oricărui business plan de succes. Ei bine, oamenii au un rol esențial la întocmirea planului, aplicarea lui și, mai ales, îmbunătățirea lui. Tot oamenii sunt cei care definesc și pun în practică strategiile și tacticile selectate pentru îndeplinirea obiectivelor vizate, în ordinea stabilită de rețeta succesului.

Ingredientele pot fi aceleași, însă esențială este combinația ideală a acestora.

Încurajează stabilirea unor relații prin comunicare permanentă între oamenii tăi, proces la care este important să participi activ, atât ca inițiator-emițător, cât și ca receptor. Angajează oameni care, pe lângă minime aptitudini specifice postului, sunt înzestrați cu abilități de comunicare și doresc să se dezvolte și să contribuie la dezvoltarea altora, a firmei și a unei părți a societății, prin eforturile lor.

Ocupă-te de pregătirea oamenilor tăi în mod constant, inclusiv pentru dezvoltarea aptitudinilor de management și vânzări. Ajută-i să urce în ierarhia firmei și arată-le perspectivele personale. Ascultă-le păsurile, ideile și propunerile și arată-le recunoaștere, recompensează-i atunci când astfel de idei contribuie la îmbunătățiri vizibile.

Am fost întotodeauna de părere că o viziune potrivită este aceea de a te purta cu oamenii cu care lucrezi ca angajați sau colaboratori în același fel cum te porți cu un client. Am aplicat zi de zi această regulă, pentru că un angajat mulțumit, înseamnă un client mulțumit.

Cu alte cuvinte, cred că dacă tu asiguri o stare de bine pentru oamenii tăi, la rândul lor aceștia vor transmite clienților aceeași satisfacție. Investește în această atitudine și vei vedea că procesele strategice vor fi înțelese și parcurse mai ușor, tacticile vor fi mai simplu de aplicat, iar rezultatele vor fi mai bune.

Așadar, dozează în mod echilibrat orice business plan sau marketing plan pe care vrei să-l urmezi și  acordă suficientă atenție atât strategiilor și tacticilor de creștere, cât și oamenilor care contribuie la creșterea dorită.