Ar fi bine să includem în marketing mix și politica? Sunt convins că te-ai întâlnit cel puțin o dată în viață cu expresia ”politica firmei” sau ”politica băncii”, ca argument.

M-am lovit deseori de astfel de răspunsuri, care aveau intenția de a mă convinge că situația dată era inevitabilă. Încă mai există situații în care un potențial partener într-o tranzacție îți pune, practic, pumnul în gură.

Aversiunea mea față de o astfel de atitudine de tipul ”politica firmei” m-a determinat să evit până acum cuvântul ”politică”. Totuși, suntem în săptămâna unui vot, fiecare vot contează și exprimă puterea pe care o avem o dată la patru ani.

De prea multe ori am auzit până azi cuvinte pe care le-aș fi putut include în marketing mix. Îți reamintesc: regula spune că sunt patru ”P” în marketing mix (piață, produs, preț, promovare), eu am mai prezentat câțiva. De dragul dezbaterii, aș fi putut continua cu politica, procedurile și practicile de marketing.

Însă n-o fac, pentru că obiectivul meu este să lansez un fir, o idee care să te ajute să-ți formezi propria ta idee despre elementele unui marketing mic profitabil.

Cuvântul ”politică” este prea rigid pentru mine, în contextul marketingului. Deși spuneam că detest definițiile, iată câteva dintre înțelesurile date politicii:  Manieră de a acționa pentru atingerea unui scop.  Fel de a înțelege și de a acționa într-un anumit domeniu al afacerilor publice. Dibăcie cu care se poartă cineva pentru a-și atinge scopul. Totalitate de scopuri și obiective urmărite de clasele sau grupurile sociale în lupta pentru interesele lor, precum și metodele și mijloacele cu ajutorul cărora se ating aceste scopuri și obiective.

Pe de o parte, mi se pare un termen sforăitor și autoritar folosit pentru a pune clientul ”cu spatele la zid”. Pe de altă parte, este un termen vag și opac, căruia i-am opus rezistență de când l-am auzit prima oară, tocmai pentru că ”politica firmei” pare ceva imposibil de modificat, de depășit sau de negociat.

Totuși, o simplă căutare pe Google după expresia ”politica firmei” găsește aproape 18 milioane de rezultate! Primele pagini sunt cu firme care și-au pus în prezentare fraze ca ”Politica firmei este calitatea”.

Ei bine, prefer și îți recomand termenii strategie, metode și instrumente de marketing profitabil, în loc de politică, proceduri și practici. Ar fi obositor să încep să le demontez semnificațiile, pentru că ar fi oricum, o acțiune subiectivă. Pur și simplu, așa simt. Și felul în care mă înțeleg cu clienții mei îmi confirmă că am dreptate.

S-ar putea ție să ți se potrivească altceva. Poate că serviciile sau produsele pe care le oferi îți dau o anumită putere asupra clienților, care sunt obligați să apeleze la tine, din lipsă de opțiuni. Însă te rog, evită să folosești sau să-i lași pe oamenii tăi să folosească expresia ”politica firmei”. Orice trăsătură a unui marketing profitabil vine pe locul doi ca importanță, după flexibilitatea relațiilor create între tine și clienți.