Deși pare să fie rațională, cu argumente logice, manipularea în marketing se face mai eficient și mai frecvent pe latura emoțională. Atacurile asupra concurenților generează audiență în măsura în care au ceva amuzant sau ceva ilegal, imoral, inacceptabil. Un exemplu de luptă surdă pentru supremație între băuturile răcoritoare te poate amuza aici.

Manipularea face apel la rațiune, invocând studii, teste și sondaje, cercetări științifice cu concluzii prestabilite. Manipularea face apel la emoții și sentimente, uneori chiar cu manifestări violente, ale poftelor, mâniei sau silei față de țintele care trebuie doborâte, compasiune, simpatie sau adeziune față de obiectele ori persoanele favorizate. O listă lungă cu tehnicile și instrumentele utilizate frecvent găsești aici.

Obiectivitatea este exclusă din start și se face apel inclusiv la terți aparent independenți și dezinteresați, care să-și exprime opiniile, să-și expună trăirile, să facă îndemnuri în direcția preferată, pentru a influența deciziile după dorință. Exemple numeroase găsești aici.

Vei putea să deosebești mai ușor campaniile de marketing menite să te informeze de cele care, mai mult sau mai puțin evident, caută să te manipuleze. Aparent, primești azi un volum de informații de cel puțin cinci ori mai mare decât în urmă cu 30 de ani. Un adevărat ghid poți citi aici. Te ajută să pătrunzi secretele menținerii controlului asupra deciziilor tale de cumpărare.

Percepțiile fac subiectul modificării intenționate, induse inclusiv în campanii electorale, de situații și exemple prezentate ca fiind realități reprezentative. Manipularea face apel la ego, la instinctul primar și nevoia de a avea importanță și putere, specifice omului. Circuitele raționale și emoționale pot fi păcălite prin repetiție, prin formarea unor tipare, prin inducerea subconștientă a unor obișnuințe, a unor presupuse norme, menite să ușureze decizia… în direcția dorită de manipulatori.

Asocierile, simbolismul, hiperbolizarea au un efect foarte puternic, mai cu seamă în era video a zilelor curente. Cât timp intențiile au ca finalitate standarde mai înalte, binele comun, manipularea poate fi suportată, în anumite limite. Când predomină viclenia, înșelăciunea și intențiile necurate, este nevoie să ai la îndemână exemplele de mai sus, pentru a te putea apăra, pentru a te feri de capcane și pentru a demasca răuvoitorii, excluzându-i în mod public.

În marketing, influențarea presupune accentuarea avantajelor și disimularea neajunsurilor. Dacă se respectă realitatea și se informează cu onestitate publicul, campania este acceptabilă. Dacă este doar în căutarea unor victime pentru păcăleli facile, sancțiunile au rolul să oprească astfel de acțiuni și să se asigure că răspândirea lor este împiedicată.