La întrebarea de rutină a ofițerului de la controlul pașapoartelor, călătorul răspunde că se ocupă cu marketing. „Și ce vindeți?”, adaugă funcționarul, iar turistul răspunde „Nimic. Nu vând. Fac marketing.” Acesta să fie răspunsul corect? Se poate face marketing fără a vinde? Cum și-ar vedea și măsura eficiența muncii un om de marketing care nu vinde nimic?

După articolul de aici, cu referire la câteva metode de rezultate atribuite corect pentru canalele de marketing folosite, iată și un exemplu cu pași detaliați, despre felul în care se poate calcula și atribui fiecare leu încasat și fiecare leu cheltuit, pentru toate canalele de marketing folosite (când nu sînt prea multe).

Articolul din Entrepreneur îți explică modul în care poți măsura ce funcționează… și ce nu funcționează, dintre metodele de marketing pe care le aplici. Dacă speri să vinzi fără să faci marketing, speri degeaba. Dacă faci marketing, fără scopul de a vinde, faci marketing degeaba. De fapt, faci orice altceva, numai marketing nu.

În sport, s-a răspândit ideea de sponsorizare, de parcă ar fi bani dați pomană, unilateral, fără beneficii. Povestea Adidas versus Puma este un exemplu grăitor despre contribuția marketingului la creșterea comparativă a unor mărci de articole sportive prin parteneriatele dintre sponsori și sport. Sponsorizarea aduce mărcii beneficii imense, măsurabile concret prin creșterea directă a vânzărilor, creșterea cotei de piață și a valorii acțiunilor cotate la bursă, pentru a enunța doar trei dintre beneficiile imediate.

Beneficiile secundare includ îmbunătățirea reputației, creșterea fidelității angajaților față de marca angajatorului, mobilizarea unei armate de promotori voluntari, fani declarați ai mărcii, cu care se identifică și pe care o apără și o susțin necondiționat, fără vreun cost pentru marca respectivă. Pot fi obținute facilități în negocierile cu băncile și cu furnizorii, poate fi extinsă rețeaua, cu garanția numelui și reputației subînțelese, fără blocarea suplimentară a unor disponibilități bănești.

Cum măsori și ce măsori în marketing?

În marketing, cele mai bune canale, mai eficiente și mai frecvent recomandate sînt cele care generează rezultate specifice pentru tine, în mod profitabil. Creșterea vânzărilor este doar o parte a eficienței, justificată doar cât timp încasările depășesc nivelul cheltuielilor.  Cum măsori rezultatele și ce indicatori măsori, pentru a obține răspunsul corect și pentru a lua decizia optimă?

Conform acestui studiu, mult prea mulți oameni de marketing folosesc doar rapoarte în Excel (sau foi de calcul și tabele) – 51%, în timp ce alții folosesc numai propria platformă CRM – 70%, indicatorii analitici online (web analytics, ca GoogleAnalytics) – 68% sau apelează la automatizarea măsurătorilor de marketing – 65%.

Majoritatea măsoară indicatori ca traficul pe pagina proprie – 95% (număr de vizitatori), rata de clic din email – 94%, conversiile din formularele online – 86% și indicatori de social engagement60% (aprecieri, distribuiri, comentarii, etc). Oare, asta ar trebui să măsoare?

Ce recomandări fac oamenii cu experiență în marketing și succese repetate?

Ar fi bine să măsori următorii indicatori importanți pentru a-ți îmbunătăți rezultatele eforturilor tale de marketing: Valoarea în Timp a Clientului, Costul de Achiziție a Clientului, Randamentul Investiției în Marketing, Rata de Conversie în Vânzări. Cum poți face acest lucru? Află mai multe detalii din articolul de aici, publicat de MarketingProfs. Și-au luat informațiile din surse ca Marketo și Kissmetrics, unele dintre cele cu reputație excelentă. Spor la treabă!