Marketing cu bani pentru sport?

În unele situații, ineficiența este aruncată în cârca unor factori ușor de verificat – minciuna are picioare (tot mai) scurte. De exemplu, se spune că în România lipsesc banii pentru sport, că legea sponsorizării este depășită, că soluția este schimbarea… altora! Fals.

Piața publicității absoarbe peste 600 de milioane de Euro anual, fără Tv. Cel mai mare consumator  de timp și publicitate este televizorul – iată câteva cifre despre bugetele de publicitate aici. În publicitatea Tv se adaugă cel puțin încă 100 de milioane anual. Cât înseamnă o sponsorizare de 1%? 6-7 milioane de Euro. Doar 0,1% din această sumă dedicată publicității înseamnă 6-700,000 de Euro. Consistent!

Cum se distribuie aceste bugete de publicitate, care este eficiența utilizării lor și modul de raportare a datelor influențează puternic decizia de a aloca sumele către proiecte convingătoare. Aici intervine rolul decisiv al unui manager iscusit – luarea unei decizii pe baza unor criterii clare de eficiență.

Din păcate, mulți oameni cu putere de decizie sînt influențați de informații care ajung la ei interpretate și manipulate în mod interesat de cei care le filtrează și care ar trebui să fie profesioniști recunoscuți în marketing, lideri de opinie și dezvoltatori de idei și tendințe revoluționare.

Marketing pe bază de performanțe

Același lucru este valabil și pentru proiectele menite să atragă finanțări prin fonduri europene. Lipsa unor manageri plătiți pe baza performanțelor îngroapă proiecte publice sau private, ducând inclusiv la plata unor penalități și despăgubiri consistente, pe lângă pagubele provocate de fondurile neutilizate.

Soluțiile sînt simple și la îndemână, fără întârziere. Este nevoie de puțin curaj, de luciditate, de o privire independentă, din afara curentului aparent majoritar. Evită informațiile induse prin manipulări perpetuate inclusiv prin social-media și prezentate cu valoare falsă de adevăr implacabil.

Unele legături se fac aproape firesc între sport și firmele care alocă bugete de marketing promovării prin intermediul sportului. Se poate face marketing cu bani dedicați exclusiv pentru sport, dincolo de companii producătoare de echipament sportiv și accesorii.

De exemplu, sportivii călătoresc – iată că este posibilă o relație profitabilă între o agenție de turism, un producător de automobile sau o companie aeriană și o echipă sportivă sau un performer individual. Sportivii au nevoie de alimente, vitamine și lichide – apă, sucuri din fructe, aparate de filtrare sau preparare a lor, etc.

Printre bugetele cele mai mari alocate formelor de marketing online se numără cele ale firmelor din IT și telecomunicații, echipamente electronice audio-video și, desigur, mobile. Sportul are o poziție privilegiată pentru a le atrage. Parteneriatele vor avea succes, fie și numai pentru că evenimentele sportive înseamnă conținut de calitate.

Cum vin bani la sport?

Dincolo de așteptata și mult invocata lege a sponsorizării, primul pas este întocmirea unui plan, pregătirea unui parteneriat de succes. De la bugetarea riguroasă a cheltuielilor și până la indicatori GRP, pornind de la numărul de fani și încheind cu eficiența fiecărui leu investit, detaliile fac diferența.

Administrarea corectă a banilor atrage performanțe și prelungește relațiile cu partenerii, dezvoltându-le și permițând creșterea numărului de mijloace de promovare utilizate, cu prilejul evenimentelor sportive. Drepturile de imagine ale clubului satisfac nevoia partenerilor de conținut de marketing, pe care să-l utilizeze în mod eficient.

În acest moment, în sport investițiile au un potențial uriaș, îndeosebi pentru că acum se utilizează mult sub posibilități aceste mijloace de promovare. Astfel, este posibilă o eficiență înzecită pentru fiecare leu investit, față de orice alte forme de marketing.

De exemplu, proaspăt s-a lansat Episodul VII din Războiul Stelelor, cu o promovare fără precedent. Sportul s-a asociat cu acest film cu mult timp în urmă, cu impact pozitiv semnificativ, înainte ca proprietarul drepturilor de autor să dețină o rețea puternică de televiziune în America.

Rezultatele generează emulație. Ca dovadă, iată simpatia pentru Simona Halep sau numărul de copii care zburdă pe terenurile de handbal, după bronzul obținut de fete la Campionatul Mondial. Este necesar ca banii să fie căutați, partenerii ajung rareori pe cont propriu la astfel de concluzii, ei trebuie chemați.