Acest articol este o traducere și adaptare a unui studiu de caz de marketing B2C, prezentat de Marketing Sherpa. Similitudinile cu situații din România par a fi mai puține decât deosebirile. Aceasta înseamnă că există oportunități suficiente de preluare și folosire eficientă a metodelor descrise. Originalul, în limba engleză, poate fi citit aici, unde au fost publicate și mostre din mijloacele de promovare utilizate.

Universitatea Woodbury a folosit strategii de marketing B2C pentru a-și crește traficul pe pagina proprie de Internet cu 4,000%. În parcurgerea pas cu pas a acestui studiu de caz, poți înlocui Universitatea Woodbury cu numele propriei tale afaceri, pentru a compara utilitatea metodelor aplicate și rezultatele obținute.

Echipa de marketing a universității s-a confruntat cu necesitatea de a aborda marketingul conform evoluției competiției dintre instituțiile de educație. Astfel, a fost nevoie de o coeziune de promovare între strategia de imagine, instrumentele de măsurare și analiză, comunicarea prin social media și metodele de marketing outbound foarte bine țintite.

Traficul pe pagina de Internet a universității a crescut cu 4,000%, iar numărul de vizitatori care au făcut turul campusului s-a dublat, după finalizarea proiectului de marketing B2C. Acest lucru este foarte important, având în vedere că 70% dintre cei care vizitează campusul devin studenți.

Procesul a inclus cinci pași, cu obiectivul final de a convinge mai mulți studenți să urmeze cursurile universității, atrăgându-i. Comunicând prin social-media, mobil și campanii de marketing țintite cu precizie, echipa a urmărit și analizat permanent rezultatele înregistrate.

Pasul #1: Definirea unei propuneri de valoare

Pentru a extrage o definiție cât mai clară a propunerii de valoare, s-au intervievat mai mult de 500 de membri ai comunității campusului. Studenții, absolvenții, profesorii și personalul auxiliar s-au străduit să exprime personalitatea universității, atractivitatea și perspectivele ei.

Concluziile au format fundația pe care s-a construit noua platformă de comunicare a identității universității, inclusiv prin conținut vizual. S-a configurat meniul paginii de Internet în funcție de preferințele vizitatorilor. S-a înlesnit navigarea, pentru găsirea rapidă a informațiilor căutate.

Pasul #2: Utilizarea instrumentelor de analiză

Una dintre primele schimbări a fost includerea pe pagina de Internet a instrumentelor de măsurare disponibile prin Google Analytics. Ulterior introducerii acestora, echipa de marketing a urmărit indicatori relevanți ca numărul total de vizitatori, numărul de vizitatori noi, numărul de vizualizări ale paginilor și timpul petrecut pe pagina de Internet a universității. Au urmărit și ajustat permanent conținutul, pentru a obține rezultatele dorite.

Pasul #3: Modificări de structură și design în pagina de Internet a universității

Pentru a fi ușor de vizualizat și accesibil cu ajutorul mobilelor, website-ul a trecut printr-un proces de redesign. Între 70% și 90% dintre studenți accesează siteul folosind mobilele. De asemenea, căutarea informațiilor dorite a fost ușurată pentru vizitatori prin modificări ale interfeței și conținutului.

Anterior, pagina funcționa fără a fi integrată cu platformele social media. Toate imaginile au fost procesate pentru a fi ușor de preluat și transmis prin diferitele platforme social media, inclusiv printr-o secțiune pentru studenții cu bloguri active.

Pasul #4: Coordonarea comunicărilor prin social media

Coordonatoarea echipei de marketing a Universității Woodbury spune că, la majoritatea universităților, comunicarea prin social media este fragmentată și difuză. Acest lucru era practicat și acolo, vizând aproape exclusiv evenimentele studențești și programa.

Și-au consolidat strategia social media folosind #hashtags, pentru a crea pe Facebook conversații specializate pentru fiecare departament, cum ar fi arhitectura. Și-au dublat numărul de contacte dintre absolvenții prezenți pe LinkedIn, depășind cifra de 10,000. Au angajat ambasadori social media, care publică articole cu o atractivitate mult mai ridicată pentru studenții cititori de bloguri.

Pasul #5: Valorificarea mijloacelor de marketing digital cu țintire de mare precizie

Universitatea s-a promovat prin publicitate radio, către un public foarte precis definit, pentru programele academice: adulți între 21 și 49 de ani, care câștigă peste $100,000 anual, din zona San Diego. Au urmărit rata de răspuns și au măsurat succesul campaniilor de promovare lansate.

Finalizarea întregului proces și lansarea platformei s-a realizat după 6 luni. După încă 12 luni s-au încheiat și adăugirile elementelor vizuale și digitale colaterale, culminând cu campania de promovare prin radio online. Azi, pagina de Facebook a Universității Woodbury are 74,862 de aprecieri, aproape 5,000 de fani pe Instagram.

Se înregistrează peste 37,000 de vizitatori noi pe website, față de 15,000. Creșterea depășește 4,000% pentru numărul celor care accesează turul virtual, ajungând la 30 pe lună și chiar 70, în timpul derulării campaniei radio.

Universitatea din România și investiția în marketing B2C

În final, pentru o paralelă cu România, este o ocazie plăcută de remarcare a prezenței pe Internet a unora dintre universitățile cu renume. Printre acestea se numără UMF Târgu Mureș, Universitatea Babeș Bolyai Cluj Napoca și Universitatea Galați.

Unele dintre cele mai mari universități din țară mai au încă de lucru la acest capitol, însă probabil au alte priorități deocamdată, fiind mulțumite de impactul lor asupra publicului. Pentru verificare, poți încerca accesarea paginilor de Internet ale acestora de pe mobil, în primă fază.

Paginile celor trei universități menționate ca surprize plăcute se încarcă rapid, au o interfață prietenoasă, o structură responsive și un meniu ușor de înțeles, care facilitează navigarea și găsirea rapidă a informațiilor dorite.

Al doilea pas pentru testare se poate face cu aplicații în genul SeoQuake, pentru verificarea gradului de optimizare SEO a paginilor (și îmbunătățirile/soluțiile propuse).

Al treilea pas se poate face verificând prezența și, mai ales, activitatea în social media a acestor universități. Cu alte cuvinte, dincolo de simpla existență a unei pagini, contează numărul de aprecieri, interactivitatea, reacțiile generate, interesul și viteza de propagare a informațiilor publicate.

Dacă taxele anuale medii pentru un student percepute de o universitate ajung la cel puțin 3,000 de lei, înseamnă că atragerea a 10 studenți în plus generează venituri suplimentare de minim 30,000 de lei, în fiecare an. Cu doar o parte din această sumă investită în astfel de îmbunătățiri, se pot obține rapid rezultate spectaculoase.

Doar câteva universități, de regulă private, se promovează prin campanii Tv, radio, online, tipărituri, bannere sau panouri stradale. Celelalte se mulțumesc cu numărul de studenți pe care i-au atras prin mijloace pasive. Până când vor începe să-i piardă, în favoarea universităților care se promovează… Doar unele dintre universitățile din România participă la evenimentele de recrutare academică, unde concurează și cu universități din afara țării.

Acesta este un exemplu detaliat de marketing B2C, care poate fi preluat și aplicat întocmai. Este suficient să înlocuiești numele universității din acest studiu de caz cu denumirea firmei tale. Așa cum universitatea a apelat la o agenție de marketing digital, poți beneficia și tu de sprijin profesional.