Uneori, tragi o carte castigatoare fara sa-ti dai seama. Succesul, in orice domeniu, inclusiv in vanzari, poate depinde de un singur moment, de o singura privire – in afaceri, in cariera sau in dragoste.

Cautam mereu ocazia cea mai potrivita, vrem maximum din orice si din fiecare situatie. Asa sintem noi, asa este viata, aceasta este cheia progresului.

Asa sa fie, oare? Multi milionari si-au construit imperiile pornind de la zero. Au avut o idee geniala, inspiratie, fanatism si perseverenta, energie aproape inepuizabila pentru a urmari un scop.

Circumstantele le-au fost si le sint favorabile. Au indraznit si indraznesc in continuare. Castiga pentru ca isi asuma riscuri.

In alte cazuri, totul se bazeaza pe un sistem de relatii si cunostinte potrivite, la locul potrivit, pe afaceri mai mult sau mai putin transparente cu statul sau cu autoritatile locale.

Sa ne intelegem, “statul” inseamna oameni cu putere de decizie, functionari publici, dincolo de notiunea abstracta, vascoasa si lipicioasa ca o ceata umeda si intunecoasa.

Lumea filmului ne serveste deseori exemple fictive, inspirate dintr-o realitate dureros de apropiata sau, cel putin, dureros de posibila.filme

Iata trei exemple, despre brokeri sau un anume gen de oameni de vanzari: Glengarry Glen Ross, un film din 1992 cu Al Pacino, Jack Lemon, Alec Baldwin si Kevin Spacey, Wall Street, din 1997 cu Michael Douglas si Charlie Sheen si Boiler Room, un film din 2000 cu Giovanni Ribisi si Ben Affleck.

Al treilea face trimitere directa la primele doua. Toate se refera la viata unui om de vanzari – de fapt, la o perioada din viata unor oameni de vanzari.

Le-as putea adauga si alte filme, insa pentru ilustrarea ideii sint suficiente acestea.

As putea sa-ti fac un rezumat sau sa desprind cateva concluzii, pe care sa ti le propun, pentru reflectie.

Dincolo de aparente, ceea ce mi se pare cel mai important este ca filmele, acestea sau altele, surprind momente din viata sau, cel mult, scurte perioade de existenta dintr-o viata de om.

Avem puterea sa alegem cine vrem sa fim, cine vrem sa fie oamenii din jurul nostru, pentru o perioada de timp sau pentru toata viata.

In aceeasi masura, putem decide si putem schimba ceea ce facem pentru a ne castiga existenta, pentru a cladi o afacere sau chiar un imperiu, compus dintr-o retea de afaceri independente sau conectate intre ele.

Ai puterea sa o iei de la capat, atunci cand vrei sa faci o schimbare. Ai puterea sa stai de vorba cu tine insuti, cu propria ta constiinta si cu oamenii cei mai apropiati de sufletul tau, pentru a decide ce este cel mai bine pentru tine si pentru cei din jur.

Asuma-ti ceea ce faci. Cere si accepta ajutorul, daca este cazul. Ajuta, pentru ca poti sa ajuti, pur si simplu. Acorda-ti frecvent timp si iertare.

Indiferent care este sursa ta de bine, acorda-i importanta si atentia pe care o merita. In functie de felul in care o tratezi, timpul va trece mai repede sau mai lent. Fa lucrurile in asa fel incat sa simti cutoate simturile.

Fii activ. Pune intrebari. Exerseaza. Participa si initiaza tu insuti teste si experimente, care sa urmareasca progresul, descoperirile si imbunatatirea performantelor.actiune

Conteaza sa observi, sa fii de acord sau sa te opui unor initiative, reguli sau obiceiuri. Cauta sa inveti ceva nou, permanent. Afacerile si banii sint doar mijloace prin care sint urmarite scopuri declarate sau obiective ascunse. Cresterea reala vine din interior.

Afacerile functioneaza cu si prin oamenii pe care-i implica. Concentreaza-te asupra lor, fie ca sint clientii, fanii sau angajatii, furnizorii si familiile lor. Tine minte ca ai inainte o viata intreaga, pentru a face acele lucruri care sint cele mai potrivite cu ceea ce te defineste.

Momentele si situatiile filmate fac parte din drumul care serpuieste spre orizont, tinzand sa devina tot mai drept, pe masura ce se indeparteaza…

Atentie la ocaziile din viata, la intalniri, la apeluri telefonice, la evenimente, la oamenii noi pe care-i cunosti: s-ar putea sa-ti schimbe viata. Un singur om de vanzari, un singur eveniment, o singura ocazie este suficienta.