Exista un clasament al preferintelor cititorilor pentru subiectele articolelor de aici.
Majoritatea a plasat strategiile, metodele si instrumentele de marketing profitabil pe primul loc, apoi exemplele practice si studiile de caz. Pana sa ma dumiresc cum stam la capitolul detalii despre aplicare, iata un prim studiu de caz, simplu, direct si la indemana oricui.

Se ia un magazin de cartier, dintre cele care mai rezista in fata invaziei de minimarketuri, supermarketuri si hypermarketuri. Cel de la coltul blocului, care vinde de toate, de la paine, mezeluri, fructe si legume si pana la bere, popcorn si seminte, cu o trecere rapida printre jucarii, gablonturi si ciorapi de dama, pentru urgente.

Stii tu, magazinul acela unde opresc taximetristii sa schimbe 50 de lei sau 100 si se baga in fata, ca-i asteapta clientul, sa dea rest (in afara de cazul in care clientul  insusi schimba banii…).

Ei bine, un astfel de magazin este sortit pieirii, daca incep sa-i dispara clientii fideli. Acestia se imputineaza pentru ca unii prefera sa mearga la supermarketul din apropiere, cu o varietate mai mare de optiuni, mai putina inghesuiala, unde isi pot lua singuri produsele din raft si isi pot alege fructele, in loc sa le fie alese de vanzator.

Magazinul de cartier conteaza pe fidelitatea clientilor, pe revenirile lor, poate chiar zilnice, 90% sau chiar mai multi dintre clienti fiind de-ai casei, locuind in vecinatate. Pentru fidelizare, unii dintre acesti clienti se bucura de facilitati de overdraft din partea magazinului, ca un client preferat al bancilor.

Cu alte cuvinte, cumpara pe datorie, fiind trecut pe caiet si beneficiind de credit pe termen scurt sau descoperit de cont.

Daca ai stat vreodata la un rand de cel putin 5 persoane intr-un astfel de magazin, cu siguranta ai vazut caietul scos cel putin o data, pentru a trece in catastif nota de plata a unui astfel de client fidel. De cele mai multe ori (as putea sa spun ca intotdeauna) astfel de credite se acorda fara dobanda.

In principiu, toata lumea are de castigat – clientul poate sa-si ia produsele, chiar daca are probleme temporare cu banii, iar magazinul isi asigura continuitatea activitatii prin fidelizarea clientelei.

Probabil ca, in ultima vreme, magazinele de cartier au nevoie de caiete tot mai groase. Acest lucru presupune, totusi, un cost suplimentar pentru fiecare astfel de mic intreprinzator, proprietar de magazin. Banuiesc ca acest cost suplimentar se reflecta in adaosul comercial practicat pentru toti clientii. Este o chestiune de volum, pana la urma.

In lipsa caietului, probabil ca patronul ar scapa de cost, pierzand totodata o parte importanta din clientela. Ce este de preferat? E limpede, caietul se ingroasa!

Ei bine, o idee suplimentara pe care o poate aplica un astfel de patron de magazin este inspirata din realitatea altor activitati, unde are mare succes. Stii cati oameni joaca la loterie, desi au sanse mici sa castige ceva, nu mai spun de sansele la marele premiu? Hei, oricine are dreptul sa spere, sa viseze la eliminarea tuturor grijilor printr-o mare lovitura la loterie.

Cum ar fi sa stie ca exista o tombola in magazinul de cartier? Iata cum se face: patronul de magazin anunta (prin afise, bannere, mesaje pe pungi, pe nota de plata, etc) ca in fiecare luna clientul cu numarul 1,000 (sa zicem) va primi un premiu surpriza in valoare de 50 de lei (sau 100 de lei sau cat il tine punga).

Poate fi o mica lada frigorifica, o geanta de voiaj, un carucior pentru cumparaturi , un set de pahare, tacamuri sau orice alt produs util.

Bonul fiscal emis de casa de marcat poarta oricum un numar, este usor de stabilit cumparatorul cu numarul 1,000, care castiga premiul. Pasul 1 – anuntarea tombolei  ajuta la fidelizarea clientelei. Pasul 2 – anuntarea castigatorului si inmanarea premiului ajuta si la promovare, este un instrument de marketing cu un cost egal cu valoarea premiului.marketing si piata

Pe de o parte, atunci cand se ofera premiul, se poate improviza pe loc o mica festivitate cu confetti, lumanari, prajituri sau bomboane, un cantecel, cantat de vanzatori sau rulat de pe un CD, astfel incat sa se atraga atentia celorlalti cumparatori aflati in magazin, facandu-i sa participe la bucuria castigatorului si sa-si doreasca sa revina, pentru a castiga si ei.

Pe de alta parte, se poate inregistra cu o mini-camera (telefon) bucuria castigatorului si toata festivitatea de cateva minute, folosind-o apoi ca marturie, testimonial, confirmare sociala – desigur, cu acordul lui (crezi ca ar putea sa refuze?). Se poate pune un panou intr-un loc vizibil in magazin – sa zicem, langa casierie – cu fotografii ale castigatorilor dintr-un an.

Marketing simplu, ieftin si eficient. Succes si tie! Daca ai si tu o idee care functioneaza, vrei sa mi-o spui?

Împărtășește cu un clic...Share on FacebookEmail this to someoneShare on LinkedInShare on Google+