În email marketing, victoria pare să fie decisă în favoarea mesajelor scurte. Cel puțin, așa spun specialiștii și așa arată statisticile. Un studiu menționat aici al celor de la Boomerang, cuprinzând 40 de milioane de emailuri, vine cu o mulțime de concluzii interesante. Să începem…

În funcție de obiectivul expeditorului, mesajele pot avea efecte diferite, indiferent de lungimea lor. În medie, doar 24% dintre mesaje ajung să fie vreodată deschise. Trei mesaje din patru trimise prin email au însemnat risipă de efort… De ce? Totul începe de la titlu…

Așadar, înainte să conteze lungimea mesajului transmis printr-o campanie de email marketing, doi alți factori afectează decisiv impactul lor. Unul este titlul (subiectul) mesajului. Al doilea factor este expeditorul sau sursa – credibilitatea, reputația, recunoașterea, relația dintre expeditor și destinatar, caracterul personal al adresei de expediere. Ține minte: cei mai importanți factori sînt sursa mesajului și titlul/subiectul lui. Abia apoi contează lungimea…

Când subiectul mesajului îndeplinește câteva criterii și provine de la o persoană cu care destinatarul are deja o relație, o recunoaște sau îi atribuie o reputație bună, impactul este excelent asupra ratei de deschidere și asupra citirii mesajului. De asemenea, crește și rata de clic, în proporții semnificative, atunci când cei doi factori se combină cu succes.

Și totuși, cât de lungi să fie mesajele trimise prin campanii de email marketing?

Lungimea ideală este dezbătută îndelung. Cea mai mare rată de răspuns, conform studiului Boomerang menționat, depășește 50% pentru emailurile cu 50 până la 125 de cuvinte. Mesajele scurte, directe și la obiect par să fie cele mai eficiente. Atenție: mesajele cu mai puțin de 10 cuvinte au performanțe mult mai slabe: 36% rată de răspuns.

Studiul mai arată că, atunci când mesajul conține una sau până la cel mult trei întrebări, destinatarii au răspuns cu o rată cu 50% mai mare decât în cazul campaniilor de email marketing fără nici o întrebare.

De asemenea, mesajele care transmit, încă de la subiect, o doză de emoție, fără a fi exagerate, au șanse mai mari să fie deschise și să genereze un răspuns. Pot fi hiperbole, referiri la evenimente de actualitate, subiecte cu rezonanță specială, personalizate pentru publicul vizat.

Revenind la subiectul mesajului: aparent, mesajele cu titluri care au maxim 10 caractere generează o rată de deschidere de 58%. Cât de ușor este să concepi astfel de subiecte? Aproape imposibil pentru un singur mesaj, iar pentru campanii întregi de email marketing este utopic.

Există un reper pentru subiecte: limita de 80 de caractere – o practică a furnizorilor de servicii de email marketing și platformelor de comunicare. Ce depășește 80 de caractere este trunchiat. Cel mai sigur este să scrii titluri de până la 50 de caractere, pentru rezultate mai bune.

Lungimea mesajului diferă în funcție de publicul vizat. Un public intelectual, avid de informație, va citi mai mult. Un subiect care necesită o abordare amplă, un proiect de anvergură, o dezbatere pe teme serioase vor fi greu de expediat în câteva cuvinte. O campanie promoțională bazată pe reduceri este suficient de bine redată într-un mesaj concis.

La final, iată încă două lucruri utile, unul cuprins într-un articol mai lung, altul într-o frază scurtă și un citat pe măsură:

  • Vei găsi aici câteva statistici interesante pentru campaniile de email marketing din trimestrul 4 al anului 2016, comparate cu T4 din 2015. Informațiile provin de la Experian și descriu rata de deschidere, clic și bounce pe domenii diferite de activitate – turism, agenții media, produse și servicii, publicații, etc.
  • Este bine să știi și că filtrele anti-spam intră în alertă când detectează emailuri scurte – scurtimea este un criteriu de avertizare!

Blaise Pascal și-a cerut scuze într-o scrisoare: „Am făcut-o mai lungă decât de obicei, pentru că nu am avut timp să o fac mai scurtă”.

Spor la email marketing!