Despre efectele Tv asupra realitatii se pot spune multe. Acelasi lucru este valabil si in marketing. Daca un om, candidat independent, poate fi ales sa reprezinte Romania ca europarlamentar cu ajutorul (aproape) exclusiv al promovarii Tv, atunci acelasi lucru este valabil pentru (aproape) orice produs.

Anumite stiri, negative sau pozitive, difuzate la Tv, pot face diferenta (make or break, cum zic americanii) in viata unei marci, afectand (decisiv) chiar si valoarea (la bursa) a unor companii gigant.

Bineinteles, este (poate) principala explicatie pentru succesul unor transmisiuni care au in comun cu definitia Tv-ului doar modalitatea de transmisie a informatiilor – pe calea undelor emise si receptionate audio-video.

Sa luam exemplele (tot mai) numeroase ale programelor de teleshopping, difuzate atat de posturile Tv traditionale (televiziuni nationale, publice, private, de nisa de stiri sau sport), cat si de posturi dedicate exclusiv unor astfel de emisiuni. Senzational!

Cu toata expansiunea pietei de publicitate online si pe mijloace mobile (portabile) de comunicatii (telefoane, tablete, notebook), transmisiunile Tv continua sa detina pozitia dominanta. Pe cale de consecinta, si banii alocati activitatilor de marketing urmeaza acelasi curs.

O palida incercare de reglementare este departe de a reusi sa controleze continutul difuzat si efectele Tv asupra pietei, in timp real. Cu alte cuvinte, o reclama este sanctionata, de cele mai multe ori, dupa difuzare (cand efectele s-au produs).

Se pune problema anvergurii, a amplitudinii acestor efecte, inclusiv prin prisma randamentului comercial. De exemplu, unele televiziuni isi asuma plata unor amenzi (aparent) consistente, in urma unui calcul rece (au mai mult de castigat sfidand regulile, decat respectandu-le).

Agresiune! Cum te poti apara de efectele Tv asupra realitatii?

Unii spun ca este simplu: folosesti telecomanda – schimbi postul sau chiar renunti la abonamentul Tv, te reorientezi online sau la transmisiunile contra cost, la cerere, de pe diversi sateliti. In fine, poti urmari DVD-uri (blue-ray) cu genul preferat de divertisment.

Ce au de castigat (si cat) cei care isi fac publicitate Tv?

In functie de bugetul alocat promovarii Tv, fiecare firma isi (poate) face calculele: cati oameni raman in fata ecranelor Tv cand se difuzeaza reclamele firmei? Mai exact, cati oameni raman, din publicul tinta al firmei – producator auto, de produse alimentare, detergenti si ce se mai promoveaza masiv la Tv.

Masuratorile pot face diferenta intre faliment si succes rasunator – o singura reclama, difuzata la momentul oportun, poate schimba soarta unui produs, a unei marci, a unei companii, oricat de mare.

De ce sint atat de mari efectele Tv asupra realitatii? Un factor important tine de incredere. Oamenii urmaresc la Tv ceea ce aleg sa urmareasca, atunci cand vor ei. Cu alte cuvinte, vad ce le place sa vada, au incredere in cei pe care-i urmaresc la Tv.

Acest gen de incredere (explicata de psihologi) este extrem de pretioasa pentru cei care se promoveaza mizand pe efectele Tv asupra realitatii. Televizorul te poate face gras. In unele zone ale tarii, gras inseamna frumos si sanatos… make or break

Un alt factor este volumul. Efectele Tv ajung – inca – la un numar foarte mare de oameni, chiar daca multi spun ca nu urmaresc reclamele! Sute de mii, milioane, zeci de milioane de oameni sint atinsi simultan, in 30 de secunde, cu mesajul tau de promovare… cu o singura reclama.

Inca un factor tine de popularitate. Chiar daca este in crestere piata publicitatii online, ea nu inlocuieste Tv-ul sau, daca o face, este o tendinta (deocamdata) marginala, neglijabila. Poate ca viitorul este cel al continutului creat de utilizatori, la alegere. Pana atunci…

Inca un factor: viralitatea. Termenul este imprumutat din piata online, insa este mult mai potrivit pentru efectele Tv asupra realitatii, inclusiv ale publicitatii Tv. “Ai vazut aseara…?” “Ce zici de emisiunea… de meciul… de stirea… de reteta… de pe canalul ABC…?”

Ceea ce se difuzeaza la Tv circula printre oameni, care discuta la telefon, la locul de munca, in mijloacele de transport, la reuniuni. Apar discutii, polemici, dezbateri, exagerari, replici, opinii… efectele Tv se propaga deseori cu o eficienta inegalabila prin alte mijloace.

Daca vrei la Tv, pregateste-te bine. Aloca-ti un buget si evalueaza-ti marjele de risc acceptat. Cuantifica resursele necesare. Fa previziuni. Urmeaza un plan. Defineste o nisa. Pune in paranteza lucrurile care nu sint indispensabile. Masoara rezultatele.