Daca recent am reluat tema sponsorizarii, acum revin la subiectul diferentierii. Iar experienta mea de fost sportiv ma ajuta sa fac destul de usor comparatii si sa exemplific cu situatii reale.

Adevarul este ca ultima oara cand mi-am folosit CV-ul, cu multi ani in urma, scriam ca experienta sportiva m-a invatat cele mai multe lucruri utile pe care le aplic in viata de zi cu zi.

Asadar, pornind de la situatii reale, vad cea mai vie asemanare intre demarcare si diferentierea ta ca marca, produs, vanzator. Demarcarea presupune gasirea unui culoar liber, a unui spatiu care nu este supravegheat sau controlat de un adversar sau concurent.

Cu alte cuvinte, diferentierea inseamna evitarea unui blocaj, demarcarea printr-o eschiva, o fenta sau o miscare de evadare, de eliberare.

Poate fi vorba despre o bariera fizica, despre un blocaj corporal, cand adversarul isi foloseste plasamentul pentru a inchide accesul pe o anumita directie.

La fel de bine, poate fi o bariera imateriala, o miscare generatoare de confuzie, care sugereaza dificultatea abordarii unui traseu dorit si care te impinge pe o ruta deviata, ocolitoare, consumatoare de resurse, de timp si energie.

Acelasi lucru ti se poate intampla si in viata de zi cu zi. Toti vindem ceva, fie ca o facem constient, deliberat sau nu. Daca esti in cautarea unui loc de munca, vinzi talentul, aptitudinile si abilitatile tale in schimbul unui salariu orar,  lunar sau o remuneratie de un anumit tip.

Cum te diferentiezi fata de alti candidati, de ce ai fi tu mai bun, pentru a ocupa postul pentru care candidezi, cum te demarci, inscriindu-te pe un culoar liber, pe traseul cel mai scurt catre atingerea obiectivului?

Poate ca vinzi anumite produse sau servicii, proprii sau ale unui angajator care te plateste pentru a vinde. Sper ca te incadrezi fie in categoria anterioara, fie in aceasta. (Altfel, daca nu vinzi nimic, in nicio forma, ce motiv ai sa citesti un articol dedicat marketingului si vanzarilor?)

Stiu ca mai exista oameni care citesc din curiozitate sau dintr-un motiv legat de studii sau de educatie, in general – insa si asta este o forma de vanzare, pana la un punct.

Ei bine, daca vinzi talent, produse sau servicii, urmareste felul in care se diferentiaza sportivii, iesind in evidenta selectia culoarelor libere, fie ca este vorba de atletism, fotbal, tenis, handbal, baschet, hochei, ciclism, motociclism, raliuri si asa mai departe.

Vezi ce poti face, in acelasi fel, incat sa preiei cat mai multe din tehnicile liderului. Invata traseul pe care concurezi, terenul pe care joci, cu fiecare denivelare si fiecare scurtatura permisa.

Tine minte, marii sportivi, cei pe care lumea prefera sa-i admire, sa-i laude generatiilor urmatoare, sint cei care stralucesc pe termen lung. In sport, rezisti la varf pe termen lung numai daca respecti regulile.

Multe legende s-au spart in mii de cioburi pentru ca au cautat sa se diferentieze prin metode lipsite de etica – iar Lance Armstrong este doar ultimul dintr-o lunga lista de oameni care au cedat presiunilor, iar acum au cazut in dizgratie. Tepele iti pot aduce bani o vreme, insa si funia se apropie de par cu aceeasi viteza…   

Diferentiaza-te: invata mai intai sa te cunosti mai bine, sa-i cunosti pe cei carora te adresezi, pe cei cu care interactionezi, pe cei carora le poti oferi orice fel de ajutor, pe cei care te pot ajuta si asa mai departe.

Apoi, ia notite si repeta ceea ce inveti, exerseaza cunostintele pe care le dobandesti. Si in fine, aplica aceste cunostinte in ceea ce faci, transformandu-le in atu-uri, slefuind diamantele si facandu-le sa straluceasca in cel mai placut mod si la valoarea lor maxima.