Cu siguranță că succesele sportive sunt un mijloc extraordinar de promovare. Acest lucru este valabil pentru produse, servicii, reputație sau imagine, în foarte multe feluri. Sfârșitul de săptămână tocmai încheiat mi-a adus în fața ochilor câteva evenimente pe care le-am perceput și ca om de marketing.

Motociclismul are foarte mulți fani, iar eu sunt unul dintre ei, încă din copilărie, când circuitele de curse erau amenajate chiar prin cartierul meu. Etapa de MotoGP din Franța s-a desfășurat în condiții de dificultate sporită, cauzate de ploaia abundentă.

Din acest motiv, mulți dintre piloți au abandonat cele trei curse, fie cu probleme tehnice, fie căzând, fără posibilitatea de a relua lupta pentru victorie sau măcar clasarea în puncte.

Pentru a ajunge la linia de sosire în astfel de condiții sunt necesare multe calități și nu mai sunt suficiente puterea sau fiabilitatea motocicletei și talentul pilotului. Este nevoie de experiență, de capacitate de concentrare, de răbdare, simț de răspundere, capacitatea de asumare a riscurilor, simț de anticipare și de a acționa rapid.

Toate aceste calități sunt necesare și în afaceri. Criza economică seamănă cu o cursă de  motociclism desfășurată pe ploaie. Mulți concurenți cad, fără posibilitatea de a relua cursa, ieșind din afaceri. Învingătorii sunt deseori dintre cei care, de regulă, au o anumită constanță în competiție, însă fără să iasă în evidență.

Conjunctura dificilă îi aduce în lumina reflectoarelor, scoțându-le în evidență ansamblul de calități esențiale pentru a obține succesul dorit.

În același timp, față de situațiile normale, în condiții de dificultate sporită ies la iveală o mulțime de detalii care, altfel, pot părea nesemnificative. Cea mai mică greșeală contează, orice ezitare costă, permițându-i unuia sau mai multor concurenți să te depășească.

De exemplu, s-a întâmplat un lucru extrem de rar: un pilot a rămas fără benzină când mai avea vreo 50 de metri până la linia de sosire. A împins motocicleta până la final, însă a pierdut 5 locuri în clasament pe acești ultimi 50 de metri.

Dotează-ți afacerea cu cele mai eficiente strategii, metode și instrumente de marketing, alcătuiește-ți un astfel de marketing mix, încât ansamblul de calități să-ți asigure succesul. Mizează pe combinarea armonioasă a diferitelor elemente componente, în loc să te bazezi numai pe resursele financiare (forța motocicletei) sau talentul tău în afaceri.

Despre calitățile necesare pentru a obține constant profituri mai mari am scris în cartea „Cum poți obține constant profituri mai mari”. Urmează-ți obiectivele și alege-ți canalele de promovare în mod profitabil. Dezvoltă-ți și cultivă un ansamblu omogen de calități și aptitudini, pentru a fi sigur de victorie.

P.S.: Sponsorul principal al curselor și-a definit foarte simplu și direct (chiar amuzant) mesajul. Denumirea firmei este sugestivă, iar tipul de literă folosit selectează, oarecum, audiența. Dacă ai văzut măcar un afiș al unui film cu monștri, un clip sau un joc video, știi că titlurile sunt scrise într-un mod inconfundabil.