Azi vei patrunde printre secretele din industria berii, de la retete si cifre ametitoare de vanzari, la investigatii cu dezvaluiri ingrijoratoare despre substante folosite pentru a scurta ciclul de productie sau pentru a modifica aroma.

760 de milioane de litri de bere beau romanii in sase luni

Acesta este consumul in prima parte din 2015, cu aproximatie, potrivit Asociatiei Berarii Romaniei. Este o crestere cu aproximativ 3,8% fata de perioada similara din 2014. De altfel, aceasta ar fi prima crestere, dupa doi ani de scadere.

Una dintre cele mai vechi si cele mai sanatoase bauturi care contine si alcool, berea este pe cat de cautata, pe atat de controversata, in consumul zilnic si productia industriala si artizanala contemporana.

Vanzarile de bere intereseaza o industrie in care, recent, s-a inregistrat cea mai mare fuziune (prin absorbtie), o tranzactie de 96 de miliarde de Euro. InBev, numarul unu mondial, a preluat SAB Miller, producatorul aflat pe locul secund. Cine investeste, are un plan de recuperare a investitiei, bine definit in timp.

Nivelul economiei poate fi reflectat mult mai bine in consumul de bere

Este mai fidel, comparativ cu alte statistici, mai mult sau mai putin inselatoare, usor de falsificat sau interpretat, dupa preferinte.  Acest indicator este valabil pentru Romania, Europa si chiar Asia.

Opt din zece beri cumparate in Romania provin din magazin si nu de la terasa. Berea la draft inseamna doar 3,5% din piata (oare, de frica apei din bere?).

Toamna se numara bobocii, festivalurile de bere, celebrul Oktoberfest din München isi numara sutele de mii de vizitatori, cu incasari asteptate de peste un miliard de Euro, in conditiile in care vanzarile pornesc de la 10 euro pentru o halba de un litru.

bere, vanzari, marketingAsteptarile pentru vanzari se invart in jurul cifrei de sapte milioane de litri de bere – lager, premium, filtrata sau nefiltrata, blonda sau bruna, neagra sau rosie.

Bere sau combinatii?

Odata cu trecerea verii, s-au mai estompat campaniile de marketing dedicate combinatiilor de bere si sucuri racoritoare – sau inlocuitorii care simuleaza astfel de combinatii. Adaosurile de zahar, coloranti, aditivi si arome pot dauna grav sanatatii si industriei berii, totodata.

Din pacate, ca si in alte domenii, marii producatori renunta la scrupule si precautii, pentru a-si creste vanzarile. Alocand bugete consistente de marketing, acopera multe nereguli, de-a dreptul primejdioase pentru consumatori si greu de controlat de catrea autoritati.

Berea din import constituie doar 3% (trei la sută) din totalul berii consumate iar producătorii independenți sunt aproape invizibili pe piață.

Enzimele industriale au mare cautare printre marii producatori, alaturi de aditivi pentru aromatizare si inhibitori de stabilizare a spumei. Investigatii serioase ale celor de la Rise Project au patruns in spatele usilor bine pazite ale fabricilor de bere. Fungamyl, Termamyl sau Filtrase – iata doar trei dintre denumirile stranii ale substantelor chimice cu efecte indoielnice asupra sanatatii, introduse in bere, pentru a scadea perioada de productie si a creste profiturile.

In Romania exista prea putini producatori independenti de bere – doi in 2013, sase azi – fata de 1,440 in Marea Britanie si peste 4,000 in S.U.A. Ne aflam pe penultimul loc in Europa, din acest punct de vedere, desi ne aflam pe locul 7, din punct de vedere al consumului pe cap de locuitor.

A venit toamna. Mustul poate fi pastrat la congelator, proaspat, pentru timp indelungat. Este sanatos, in cantitati rezonabile, deosebit de bun si la gust, o placere. Inca mai ai vreme sa-l cumperi dintr-unul dintre targurile de toamna.

Cand preferi bere, alege cu grija

Este adevarat ca, acolo unde consumul este mare, tendinta de a devia de la normal este si ea mare. In industria berii din Romania, presiunea pe vanzari este uriasa, inclusiv concurenta actioneaza feroce.

Cei care aleg berea de import reprezinta doar 3%, iar producatorii artizanali abia au putere sa respire, fiind prea putin incurajati de consumatorii sensibili la pret – da, exista bere mai ieftina decat apa!

Calitatea berii se reflecta si in vanzari si, prin urmare, si in bugetele alocate investitiilor in marketing. Micii producatori de bere au la indemana mai putine optiuni de promovare. O varianta sigura este aceea de a cere rezultate palpabile, platind pe masura realizarilor, cu garantii certe oferite de consultantul sau agentia cu care lucreaza.

Aici, gasesti cu siguranta specialisti in marketing care livreaza performante si incaseaza numai atunci cand cresterea promisa se intampla la momentul si in ritmul garantat. Recomandarile au la baza studierea situatiei prezente, inainte de a semna un angajament pentru obiective.

Cand vei bea urmatoarea bere, vei avea mai multe informatii despre calitatea, sursa si continutul placutului lichid racoritor. Vei putea alege mai bine ceea ce-ti face bine, fara efecte adverse asupra bunei dispozitii si asupra sanatatii tale. Uneori, dincolo de bugetele uriase de marketing se ascund secrete ingrijoratoare. Da-le mai departe!