Odată cu bilanțul de sfârșit de an, vine și planul pentru anul următor. Unii încearcă să facă previziuni cât mai corecte, să anticipeze tendințe și să le devanseze, astfel încât să fie pe val. Tu cum procedezi?

Poți folosi, de exemplu, datele raportului MIP publicat de B.R.A.T. în 24.11.2014, cu referire la publicitatea din 2013. Multe informații pot indica ce urmează, însă o analiză corectă se poate face doar contextual, cu toate variabilele specifice activității tale.

În 2013, așa cum reiese din raportul disponibil aici, s-au investit aproximativ 580 de milioane de Euro (valoare ratecard) în publicitatea în presa scrisă, radio online și OOH, cu 74% din total reprezentat de publicitatea standard/barter.

Totuși, există și noutăți. Cu alte cuvinte, evoluția este diferită pentru unii jucători, fără a se alinia tendințelor anticipate în raportul anterior – așa cum este și firesc. Prin urmare, nicio evoluție trecută nu poate reprezenta o garanție pentru viitor.

Comparativ cu 2012, se observă o scădere per total a volumelor de publicitate de aproximativ 10%, însă presa scrisă a pierdut cel mai mult în mica publicitate, unde scăderea este de 31%, iar radioul a avut o creștere de aproximativ 38%.

Ca domenii de activitate prezente, pe primul loc se află comunicațiile, urmate de magazine și supermagazine, bănci, auto, web, bricolaj, electronice, electrocasnice, medicamente și cosmetice (pentru femei, deh!).

Clasamentul celor mai mari investiții în publicitatea monitorizată de BRAT (adică, fără Tv), este condus de Orange, urmată de Vodafone, Zdrovit, CEL, Carrefour, Procter & Gamble, Corsar Online, Emag, Renault România, Dedeman, tocmai.ro, Domo și LIDL.

O mică notă personală: raportul mai consemnează și că Orange a scăzut cu 11% volumul consumat, Vodafone cu 10%, Domo cu 33% în vreme ce Zdrovit a crescut cu …637% iar Corsar Online cu 235% (apropo de tendințe).

Ca distribuire între publicații, Libertatea a înregistrat o creștere cu 183% a investițiilor în publicitate. De asemenea, Click a crescut cu 91%, Ring cu 82%, Elle cu 59% și Evenimentul Zilei cu 54%.

În fine, în distribuția publicității online, primele două poziții, din punct de vedere al volumului de publicitate atras de la clienți aparțin site-urilor libertatea.ro și evz.ro, urmate de ziare.com, realitatea.net, adevarul.ro, gsp.ro și click.ro.

Din punct de vedere al evoluției față de 2012, volumele scad pentru libertatea.ro cu 39% și gsp.ro cu 28%, crescând cu 54% pentru click.ro, cu 66% pentru stirileprotv.ro, cu 65% pentru autovit.ro.

Mare atenție la detalii, totuși! Revenind la tendințe și evoluții viitoare în publicitate, așa cum observă și alte studii, trecutul nu este neapărat relevant pentru a pronunța certitudini sau a face promisiuni.

De exemplu, Google recunoaște că peste jumătate (56,1%) din reclamele online au fost bani irosiți de cei care și-au făcut publicitate în acest fel. Unele dintre anunțurile plătite n-au fost vizibile nici măcar o secundă!

Studiul Quartz spune că mulți oameni de afaceri caută modalități noi de măsurare a eficacității bugetelor de promovare. Care este calea cea mai scurtă? Folosirea cunoștințelor, abilităților și timpului experților independenți, cu experiență practică în marketing și rezultate confirmate! Mă poți contacta foarte ușor, când vrei să primești sprijin.