Comunicarea interna este o componenta vitala de marketing mix

Este o afirmatie usor de verificat, printr-o simpla cautare pe Internet cu sintagma “internal communication marketing mix” sau “marketing mix includes internal communication”.

Prima lucrare academica aleasa a fost publicata in 2006 de Chris Fill si Barbara Jamieson si este disponibila integral aici. Importanta vitala a comunicarii interne ca element de marketing mix este mentionata, printre altele, la pagina 27. Bibliografia cuprinde 20 de referinte.

A doua lucrare academica a fost publicata in 2012 de doi autori universitari, din Spania si Marea Britanie. “Firul rosu” al lucrarii este responsabilitatea corporatiilor (corporate responsibility).

Pe scurt, lucrarea subliniaza importanta mixului de marketing si a comunicarii interne dintre organizatie si membrii (angajatii) sai. O poti citi aici. Ofera multe detalii despre comunicarea interna: fata in fata, prin publicatii interne sau videoclipuri.

Autorii, Isabel Sanchez-Hernandez si David Grayson, se sprijina pe mai mult de 100 de resurse, enumerate in bibliografia lucrarii, printre care somitati ale marketingului international, inclusiv Philip Kotler.

Un al treilea exemplu este cartea lui Antonio Ragusa “Internal Communication Management”, care mentioneaza in cateva locuri comunicarea interna, ca element de marketing mix (vezi extrase aicip9, 15, 36, etc).

Am revenit asupra acestui subiect datorita importantei lui. Deciziile manageriale sint cele care pot decide soarta unei afaceri. Informatiile care stau la baza deciziilor sint vitale, fundamentarea unor decizii pe informatii gresite putand fi catastrofala.

Ultimul exemplu, care insista tocmai asupra explicatiilor de natura manageriala, este dedicat comunicarii strategice de marketing. Cartea “Strategic Marketing Communications” este rezultatul muncii mai multor autori cunoscuti.

Ideile puse la un loc de Paul R. Smith, Chriss Berry si Alan Pulford pot fi regasite pentru previzualizare aici. Esenta este aceeasi, extrag un singur paragraf din cele peste 200 de pagini:

Comunicarea interna poate juca un rol major in motivarea performantelor angajatilor, lucru care in majoritatea afacerilor va avea un impact semnificativ asupra calitatilor produsului si serviciilor livrate clientului.

In afacerile care au la baza servicii, cum sint agentiile de turism sau bancile, calitatea prestatiei personalului este deseori singura imagine pe care o vede clientul, asadar motivatia si pregatirea constituie un element esential al mixului de  marketing.

Multe programe si proiecte privite ca fiind interne afacerii, si prin urmare dezvoltate ca fiind comunicari interne pure, au un impact semnificativ asupra elementelor de marketing mix si asupra instrumentelor de comunicare, in special. (de exemplu, trainingul fortei de vanzari, specificatii pentru contractele de vanzari si service dupa vanzare).

Din aceste motive, oamenii de marketing trebuie sa se implice in toate programele de comunicare interna care pot rezulta in transmiterea de mesaje intentionat sau neintentionat catre piata.”

descopera adevarul

In fine, aceasta carte include si o exemplificare a mixului de marketing prin modelul “7P”. De asemenea, detaliaza mixul comunicarilor de marketing, aflat sub controlul managerului de marketing. (Vezi p.13, 41, 63-69, etc.)

Abia astept sa apara si in Romania editia XIV a cartii care mi-a marcat debutul in marketing: “Managementul Marketingului”, de Philip Kotler si Kevin L. Keller. Pana atunci, o poti previzualiza partial aici. (Clic pe coperta, pentru a previzualiza extrase din continut). Comunicarea interna este, si aici, parte a mixului de marketing (p21, 25-26).

Capitolele 17-19 sint dedicat integral marketingului intern si comunicarii. Este manualul de marketing de referinta pentru orice student, cu studii de caz, exemple, grafice si scheme ilustrative.

Pentru mine, atatea opinii de la experti diferiti si propriul meu bun simt sint suficiente ca sa ma convinga de adevarul afirmatiei din titlu: comunicarea interna este element vital de marketing mix.

Organizatiile din Romania sunt deseori deficitare la capitolul comunicare interna, inclusiv la acel tip de comunicare interna specifica mixului de marketing. In organizatia ta, in ce fel merg lucrurile?

Iti urez sa descoperi numai lucruri utile, cu sau fara ajutor din exterior!