Deseori, ajung să educe persoane fără abilități testate, fără să aibă un drept confirmat de beneficiarii educației și fără să poată să contribuie la creșterea valorii pe care se presupune că o generează investiția în educație.

Dacă aceste lucruri par a fi acceptate în educația generală, schimbările dese de sistem și de conținut al informațiilor transmise prin sistemul educațional contrazic teoriile eficienței progresiste prin rezultatele slabe obținute de cei testați, fie ei elevi, fie profesori, fie manageri și directori din sistem.

Aceleași lucruri se perpetuează în societate și la niveluri diferite și în domenii diferite de activitate, cu impact direct, vizibil și ușor de măsurat cu indicatori financiari. De la forța de muncă și nivelul de calificare, având la bază pregătirea și instruirea, generală și specifică, până la capacitatea de a inova și îmbunătăți sistematic procesele economice din producție, din fluxurile de capital (atragerea de investiții, mobilizarea resurselor de capital, eficientizarea utilizării lor).

Concret, pentru a trece de la teoria unor concepte abstracte la practică, făcând legătura între educație și eficiență economică, inclusiv pentru sumele investite în marketing, iată câteva concluzii ale unui eveniment de două zile, organizat în condiții de excepție de fundația Romanian Business Leaders. De la ateliere practice la summit, de la programe de mentorat la întâlniri de networking, aici primesc dreptul să educe oameni care au demonstrat că au obținut performanțe și, mai ales, că pot să o facă iar și iar.

Cu alte cuvinte, succesul promovat este repetabil, fără bani de la tata, fără contracte cu statul, fără țepe și fără a fi întâmplător, putând fi măsurat la fiecare pas – de pregătire, de promovare, de executare și de îmbunătățire. Invitații, fie profesori universitari străini și cercetători de peste 70 de ani, fie întreprinzători tineri, au arătat că este mult mai important cine educă, are dreptul și poate să educe, decât forma, conținutul sau frecvența testărilor informațiilor dobândite prin educație.

Au participat la discuții și au răspuns întrebărilor miniștri și foști miniștri, antreprenori și aspiranți la statutul de antreprenor, reprezentanți ai BNR și ai băncilor comerciale, consultanți, organizații și asociații neguvernamentale, invitați din presă și educație.

Studiile prezentate au demonstrat că succesul a fost generat și consolidat economic prin investiții mai mari în educație decât în orice altă direcție strategică – fie că ar fi fost infrastructură, fie sănătate, fie asistență socială sau securitate militară. Concret, țările care au investit mai mult în educație au crescut mai repede decât cele care au investit în orice altceva – Finlanda și Irlanda au fost exemplele cele mai elocvente, prin performanțele obținute, măsurate în PIB.

Ar fi suficient de adăugat că resursa umană (forța de muncă) este mai mult decât un set de abilități profesionale, de înzestrări vocaționale și nivele diferite de inteligență emoțională. Ar putea fi cazul liberalizării educației, în sensul deschiderii spre concurență pentru posturile accesibile celor care pot să educe, eliminând restricția limitată la cei care acum au dreptul să educe, deși, de peste 300 de ori, au demonstrat că nu pot să educe (picând testele sau neprezentându-se la testare).

Este esențială educarea abilităților de învățare și de adaptare. Procesul de educare este cel mai eficient atunci când și creierul se află în procesul cel mai avansat de dezvoltare – adică la vârstă foarte timpurie. Pe baza experiențelor invitaților și liderilor care au vorbit la evenimentul RBL, se confirmă faptul că educația este continuă și învățăm inclusiv de la cei (mult) mai tineri – pentru că avem ce învăța. Așadar, au și ei dreptul să educe!

Au dreptul și pot să educe cei care învață continuu și obțin performanțe, fie în concursuri, fie în afaceri, indiferent de vârstă, de motivația materială, de origine socială, de forma predării, de contextul economic social sau de alte criterii fără influență asupra rezultatelor finale.

România este inima creativă a Europei. Aceasta este concluzia unui studiu discutat în cursul evenimentului. Economia prosperă are nevoie de resurse capabile să inoveze – dincolo de limitele proceselor de automatizare, robotizare și ale inteligenței artificiale. Pentru a crește, este nevoie de gândire creativă, analitică și critică.

Deseori, astfel de subiecte de interes major și cu impact semnificativ asupra vieții de zi cu zi rămân străine publicului interesat. O comunicare mai bună, o promovare mai eficientă ar schimba lucrurile și ar mări viteza de acceptare și aplicare a informațiilor în domeniul resurselor umane. Așa cum spunea un specialist, firmele intră deseori pe piață cu temele nefăcute. Este nevoie de marketing și în politica de resurse umane.

Astfel de evenimente au un rol important în dezvoltare, dincolo de schimbul de idei. Ele au capacitatea de a mobiliza energii și resurse importante din societate, prin puterea exemplului unor lideri noi, capabili și dornici să transmită cunoștințele dobândite către tinerii care vin din urmă. Marketingul prin lideri este foarte eficient. Ei au dreptul și pot să educe. Cât costă să dobândești acces la un lider? Cât costă să apelezi la un profesionist? Cât costă să NU o faci?