Idei de marketing se mai gasesc, insa, indiferent de domeniu, o afacere depinde de cateva lucruri esentiale. Poate parea surprinzator, insa totul se reduce doar la o mana de factori, decisivi pentru existenta ei (profitabila).

Unii spun ca epoca PR a apus (pentru ca este mult mai usor sa comunici acum, sa creezi relatii, datorita interconectivitatii si social media).

Altii spun ca email marketingul a murit (incet) si ca este complet inutil sa mai scrii mesaje (newsletter) mai lungi de cinci randuri.

Din ce circula acum ca informatie pe Internet si la televizor, ai zice ca principalul motor al cresterii este bugetul de marketing (cu cat mai mare, cu atat mai bine). Numai ca, tot ca stire, afli ca tot mai multe firme reduc sumele alocate promovarii – sa fie sinucidere curata?

Te poti lasa amagit de cei care, pretinzandu-se experti, iti cer sume exorbitante pentru a defini un brand al tau, cu efecte vizibile abia dupa multe zerouri… in speranta ca notorietatea iti va aduce profituri cu nemiluita.

Cheltuielile cu diverse plati pe sub masa apar deseori tot in bugetul de marketing al multora dintre firmele care primesc de lucru pe baza de pile, cunostinte si relatii… bine unse.

Daca este sa mizezi pe creativitate si originalitate, cat de des poti sa fii original si pentru cat timp? Poti veni cu idei noi, in fiecare zi, timp de o luna, de un trimestru sau de un an? Toate cele 30, 90 sau 360 de idei vor fi chei sigure ale succesului?

Cat dureaza sa testezi macar 25 de idei de marketing, ca sa vezi care functioneaza cel mai bine?

 

De ce instrumente de masurare dispui, pentru a fi sigur de randamentul si rezultatele inregistrate, din punct de vedere al acuratetii?

De exemplu, uita-te la sondajele de opinie de la ultima campanie electorala si compara rezultatele prognozate cu cele reale – vei observa diferente mult peste marja de eroare. De ce? Un raspuns vine de la lipsa de incredere a celor care raspund sondajelor.

Asadar… cu ce sa incepi? Care sint acele idei de marketing care sa se apropie de profitabilitatea ideala (asa cum clientii vor un produs care sa fie si ieftin, si excelent, si livrat rapid)?

1. Analizeaza profilul clientilor tai existenti;

2. Studiaza-le comportamentul – cat de des cumpara, care sint preferintele dominante si repetitive, care sint tendintele usor previzibile;

3. Inregistreaza-le si urmareste-le limbajul, atat in formularile de rutina (cand cer un produs sau informatii suplimentare despre un produs), cat si in situatiile exceptionale (retururi, reclamatii);

4. Introdu informatiile de mai sus intr-o baza de date extinsa, capabila sa extraga medii, sa calculeze ponderi, sa faca previziuni si estimari, sa compare, sa sorteze dupa criterii alese, sa genereze si sa izoleze serii, etc. ;

5. Genereaza cel putin trei seturi de caracteristici comune pentru clientul ideal, clientul obisnuit si restul clientilor;

6. Segmenteaza baza de date cu clienti in functie de seturile de mai devreme;

7. Identifica si enunta preferintele pentru fiecare dintre categoriile definite de clienti, in termeni de beneficii usor de inteles;

8. Personalizeaza – formuleaza-ti mesajele de promovare in functie de diferentele dintre clienti;

9. Trimite cu frecventa prestabilita si constanta mesaje personalizate catre clientii ideali, clientii obisnuiti si restul lumii;

10. Cauta si alege canalele cele mai profitabile de promovare pentru afacerea ta, urmarind stirile din domeniul tau de activitate si din marketing si vanzari;

11. Combina cel putin 5 mijloace diferite de promovare pentru a atrage clienti noi, continuu (gandeste-te la ele ca la picioarele unei mese patrate – cand sta pe doua picioare, echilibrul este cel putin precar…):

De exemplu:

–            clipuri video de 1-3 minute distribuite pe YouTube, Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Google+, Pinterest.

–           Anunturi publicitare, distribuite in zonele frecventate de publicul tau tinta, pe suport fizic sau electronic – panouri ambulante, megafoane, SMS-uri, etc.

–            Distribuie pliante cu taloane si cupoane promotionale, fizic si prin email, pentru ocazii speciale (lansari de produs, oferte speciale, lichidari de stoc, ziua copiilor, etc.);

–           Organizeaza sau  participa la evenimente dedicate exclusiv unei categorii selectate de clienti/potentiali clienti – serbari, spectacole, concerte, jocuri video/electronice, concursuri, expozitii cu vanzare, etc.

–          Implica-te in actiuni cu impact social, cu acoperire media (Tv), in asociere cu firme care vand produse si servicii complementare (ecologizarea unei zone, asistenta sociala pentru copii, pentru bolnavi sau batrani, ajutoare pentru zone defavorizate, izolate sau afectate de situatii exceptionale, etc.);

12. Adauga permanent fiecare client nou in baza de date, cat mai multi, nu-i lasa la voia intamplarii;

13. Foloseste orice ocazie de dialog cu clientii, fiecare interactiune, pentru a le imbunatati si usura viata, ascultandu-i, oferindu-le informatii si lucruri utile, ale tale si ale altora, complementare si suplimentare fata de optiunile disponibile la prima vedere;

14. Cauta surse noi de potentiali clienti si promoveaza-te, folosind caracteristicile identificate la clientii existenti, preferintele si motivele lor de cumparare;

15. Inregistreaza fiecare leu investit in promovare si rezultatele obtinute, ponderand randamentele si comparandu-le;

16. Selecteaza si alterneaza mijloacele cele mai eficiente, cu profitabilitatea cea mai mare (nu neaparat cele mai ieftine!);

17. Foloseste orice sustinere interna si externa, orice confirmare sociala a calitatii produselor tale, a valorii pe care o oferi fiecarui client (marturii, premii, date statistice, declaratii spontane ale unor personalitati, etc.);

18. Stimuleaza-i pe clienti in mod activ sa-ti trimita recomandari, oferindu-le bonificatii, cadouri surpriza, inscriindu-i intr-un grup exclusivist (“Top Class”, “Platinum”, “Eroi”);

19. Asociaza-te si incheie parteneriate (pe baza de procent din vanzari) cu firme care vand produse complementare, oferindu-le clientilor tai produsele acelor firme, cu reciprocitate;

20. Urmareste si masoara rezultatele fiecarei actiuni de marketing, atat in timp, cat si in valoare, ajustand, modificand sau chiar inlocuind actiunile cu rezultate sub asteptari;

21. Introdu actiunile de marketing intr-un sistem capabil sa reia in mod automat fiecare ciclu, cu interventie minima din partea ta;

22. Testeaza in mod repetat procesele interne ale sistemului de marketing, inclusiv prin folosirea “cumparatorilor sub acoperire”, astfel incat sa descoperi fisurile microscopice din structura sistemului;

23. Stimuleaza si recompenseaza printre colegi si printre clienti generarea de noi idei de marketing, solutii ingenioase, profitabile si aplicabile cu dotarile existente;

24. Fa-ti o lista de resurse pentru problemele frecvente si urgente (avocat, contabil, stomatolog, instalator, electrician, mecanic auto, tamplar, etc.);

25. Cunoaste-ti vulnerabilitatile si intareste-ti punctele forte, astfel incat sa-ti stii valoarea si sa fii oricand pregatit, ca si cum ti-ar face cineva o oferta sa-ti cumpere afacerea, cu o suma impresionanta!

Evident, idei de marketing ar mai fi destule. Incepe cu ele, apoi continua sa cauti si sa dezvolti altele, imbinandu-le.

Cadoul valoreaza o suma frumusica pentru un consultant de marketing, cu valoare multiplicata, pentru clientii care le-au pus in practica. Succes si tie!