M-am gandit sa-ti impartasesc observatii din lumea care ne inconjoara cu mesaje publicitare. Modul in care unii se promoveaza este ingenios. Merita atentia mai multor clienti noi si fidelitate mai mare din partea celor existenti. Altii inteleg sa-si faca publicitate intr-un mod ridicol.

#1. O farmacie a plasat o instalatie de racorire a trecatorilor prin fata sediului. Saru-mana! Orice sursa de racoare este binevenita. In plus, atrage atentia, creste probabilitatea sa intri sau, cel putin, sa tii minte cine ti-a oferit un pic de destindere, fara sa-ti ceara ceva la schimb.

#2. O cafenea si-a plasat un panou publicitar vis-a-vis de semaforul de la iesirea din parcarea Vitan Mall. Panoul este viu colorat, cu cateva pahare de bauturi in imagini, inscriptionate cu denumirea cafenelei, incercand, probabil, sa-mi transmita o senzatie (de cool?).

Din pacate, lipseste orice indicatie despre locul in care se afla cafeneaua – sa fie in Mall, sa fie mai jos, pe strada pe care se afla panoul? Probabil, cineva a decis sa investeasca intr-un panou publicitar si va constata, cu amaraciune, ca publicitatea nu functioneaza.

Daca ar fi trecut pe panou ceva de genul “Vino la… (strada cutare, etajul cutare din Mall)”, ar fi putut masura, cu adevarat, impactul reclamei de pe acel panou. Asa, poate doar daca tii minte denumirea cafenelei si treci intamplator pe langa ea, sa-ti amintesti… ce sa-ti amintesti?

#3. De ceva vreme, cam la aceeasi ora a amiezii, imi suna telefonul. La celalalt capat al firului se afla… un robot cu voce feminina (era sa zic roboata). Alteori, cand raspund, aud o melodie tipica pentru apelurile telefonice puse in asteptare.

Pentru mine, este o pierdere de timp. Chiar pot spune ca ma deranjeaza, iar cei care procedeaza astfel isi fac un deserviciu, in loc sa ma atraga. N-am avut chef sa ascult pana la sfarsit, sa aflu cine foloseste astfel de mesaje publicitare stupide.

Sper si cred ca cei mai multi oameni reactioneaza ca mine. Ma bazez si pe faptul ca un studiu recent, la care m-am mai referit, a constatat ca in proportie de 67%, oamenii inchid telefonul, frustrati ca nu pot vorbi cu o persoana reala.

Oamenii au simtit ca nu sint apreciati. Acelasi lucru il simt si eu, cand sun la relatii cu clientii, la compania de telefonie mobila la care sint abonat. Ma intampina meniuri peste meniuri intortocheate, cu un robot care ma urmareste implacabil.

Tot acelasi studiu arata cat de mult apreciaza oamenii firmele mai mici, cu reactie mai rapida la solicitarile clientilor. 75% dintre oameni considera ca dureaza prea mult, pana ajung sa vorbeasca cu o persoana reala.

Atentie mare: 80% dintre firme considera ca ofera servicii “superioare” de relatii cu clientii. Doar 8% dintre clientii acelorasi firme spun ca serviciile sint “superioare”. Prin urmare, in 2011, 86% dintre clienti au renuntat sa mai cumpere dintr-un loc, datorita unei experiente neplacute.

Ti-am dat trei exemple, pentru a ilustra trei criterii ale eficientei promovarii:

1.      Arata ca-ti pasa de clientii tai si de oameni, in general. De exemplu, ar fi mai bine sa raspunzi apelurilor telefonice dupa ce telefonul a sunat de cel mult doua ori. Ofera-le un plus de confort celor care intra in contact cu firma ta. Arata-le ca-i pretuiesti.

 Astfel, te vei bucura de mai multa atentie, oferind mai multa grija. Folosesti mesaje publicitare, care arata cat de multa importanta dai relatiilor cu clientii? Iti respecti promisiunile fata de ei, rezolvi situatiile neplacute in favoarea lor?

2.      Asigura-te ca folosesti mesaje publicitare cu relevanta pentru publicul vizat. Relevanta include si datele tale de contact, oferta si beneficiile. Include macar aceste trei ingrediente esentiale in mesajul tau, daca vrei sa obtii rezultate.

 Am vazut panouri cu mesaje publicitare care lauda un produs – sa zicem, o inghetata – sau o marca – sa zicem, de produse naturiste. Ar fi mai eficiente, daca mi-ar comunica si beneficii si o oferta concreta (sa te indemne sa le cumperi, sa-ti spuna de unde sa le cumperi, sa-ti spuna ce ai de castigat, cumparandu-le).

Atrage-i pe oameni, spune-le unde sa te caute si de ce. Comunica personal, evitand sa folosesti mesaje publicitare robotice. Arata o minima caldura umana, asa cum vrei sa-ti fie aratata si tie.

3.      Odata castigat un client, relatiile tale cu el iti influenteaza vanzarile viitoare. Un american multumit povesteste despre experienta lui placuta, in medie, inca altor 9 persoane. Unul nemultumit, vorbeste cu 16 persoane.

 Cand cumperi ceva pentru prima oara, s-ar putea sa descoperi mai greu cum functioneaza. Orice ajutor este binevenit, mai ales ca inca poti avea rezerve fata de decizia de cumparare initiala.

Daca te razgandesti, vanzatorul pierde un client sigur si poate pierde si alti clienti potentiali, care pot afla de la tine lucruri neplacute. Acelasi lucru se intampla si cu clientii tai – se pot razgandi, poti sa-i pierzi si sa-i convinga si pe altii.

Ai vazut ceva asemanator si vrei sa adaugi impresiile tale? Comenteaza la acest articol. Unde ai remarcat mesaje publicitare cu astfel de lipsuri sau metode ingenioase de atragere si fidelizare a clientilor?