A fost odata, ca niciodata, intr-o galaxie foarte-ndepartata…

Ai citit data trecuta despre cum se faceau vanzarile in anii ’90 si inceputul anilor 2000. O parte dintre acele lucruri sint inca valabile, poate modernizate, actualizate, insa functionale.

De exemplu, de cateva luni, cam o data pe saptamana, imi toaca nervii niste operatori de telemarketing ai nu-stiu-carei firme de brokeraj. Vor sa-mi vanda nu-stiu-ce mare oportunitate de investitie in actiuni, obligatiuni si mai stiu eu ce titluri de valoare.

Am investit in actiuni listate la bursa acum multi ani. In prezent, mai arunc un ochi pe cotatii, cand imi aduc aminte. Este inadmisibil ca vanzatorii sa sune potentialii investitori dintr-o incapere teribil de zgomotoasa (vor sa sugereze ca lumea da buzna sa investeasca, sa ma arunc si eu?).

Am strans deja o lista de vreo zece numere la care nu mai raspund. Sint niste vanzatori inadecvati la comunicarea moderna, care este mai putin intruziva ca acum 5 sau 10 ani.

Sa revenim la anii 2000 pentru a relua firul exemplelor utile tie. De aceasta data este vorba despre evenimente.

Dincolo de targuri – unde te poti prezenta cu un stand de promovare sau in calitate de vizitator – poti participa la seminarii, conferinte si cocktailuri utile.

Daca iti face placere sa citesti in engleza, iata aici un articol bine documentat, cu cifre si grafice, dedicat modului in care oamenii de marketing masoara eficacitatea evenimentelor si sponsorizarilor initiate.

Studentul din acea galaxie indepartata a anilor ’90 a participat la astfel de evenimente, mai intai ca vizitator, dornic sa cunoasca mai multi oameni, potentiali parteneri si cumparatori, apoi si ca organizator, ocupandu-se de invitati si de prezentari interactive.

La un moment dat, o agentie de PR a propus cateva modalitati de masurare a impactului pentru evenimentele organizate.

Vei regasi si in articolul mentionat mai devreme referiri la volumul de expunere media generata. Alti indicatori sint cei de recunoastere a brandului sau atitudinea fata de brand/firma.

Care este intrebarea, esenta acestui articol, de fapt? Iat-o: cum masori TU randamentul investitiei in evenimente sau sponsorizari?

Jale! Iarta-ma, daca ti se pare un cuvant prea… de cartier. Ma refer la sensul propriu al cuvantului: 23% dintre oamenii de marketing spun ca nu prea sint multumiti de modul de masurare a randamentului si 15% nu sint deloc multumiti!

Sa te las pe tine sa extragi concluzia? Nu mai putin de 38% dintre oamenii de marketing care organizeaza evenimente si initiaza sponsorizari arunca banii pe fereastra! Pardon, 38% dintre ei recunosc acest lucru… iar ceilalti spun ca sint cat de cat multumiti.

Daca tot ai ajuns sa citesti pana aici, prietene, felicitari, evita astfel de capcane, stabilind cum vei masura randamentul evenimentelor tale si cum te vei raporta la obiective INAINTE de a cheltui primul leu.

Foloseste indicatori specifici, ca: numar de solicitari (suplimentare) generate; rata de conversie; volum de vanzari (suplimentare) de produse si/sau servicii; costuri (mai reduse) de atragere a unui client (nou); valoarea in timp a clientelei; durata ciclului de achizitie, etc.

Cu alte cuvinte, impactul concret este mai pretios si mai valoros decat cel bazat pe indicatori vagi, greu de masurat cu precizie si de cuantificat in termeni de profit.

Restul este marketing de umplutura, numai bun pentru organizatiile cu bugete uriase, care-si permit sa-si fluture orgoliile in vazul lumii, fericind o multime de angajati si amatori de chilipiruri, indiferenti la randamentul sau lipsa de randament a evenimentului.

Sigur, fericirea angajatilor este importanta, bucuria lor de a se identifica la nivel personal cu locul de munca, firma si brandul pe care-l adopta este valoroasa pentru companie. Diferenta este ca asta intra in alta categorie de actiuni de marketing, NU la sponsorizare.

In fine, ideea este ca exista indicatori specifici pe care te poti baza, atunci cand organizezi un seminar sau un eveniment, inclusiv o sponsorizare. Fa-ti o favoare si determina dinainte ce si cum masori, pentru a declara la final cu cat ai depasit obiectivele propuse.

Oricati admiratori ar avea afacerea ta, brandul tau, coloana vertebrala sint clientii, iar sangele sint banii platiti de acestia pentru produsele si serviciile pe care le oferi. Restul este poezie, iluzie… cu un rol decorativ, relaxant, reflexiv, potrivit pauzelor de activitate.