Orice informatie, in marketing sau de interes general, are viata scurta. Tot mai scurta. Cu o conditie: sa o valorifici. Esential este sa o valorifici ACUM. Stirile curg fara oprire, care mai de care mai arzatoare si mai importante. Unele te determina sa iei decizii. Poate, nu esti sigur, iei decizii bune.

Saptamana trecuta a fost una in care am invatat foarte mult, fata de alte perioade. Am invat direct de la oameni obisnuiti, in ipostaze particulare. Viata mi-a confirmat, inca o data, cat de important este dialogul. Cat de mult conteaza sa asculti si, mai ales, cat de mult conteaza un gest.

Duminica dimineata, cand orasul era inca pe jumatate amortit, am oprit la un semafor. In stanga mea, un tanar cumpara ceva de la patiseria de pe colt. Apoi, a oferit un pachet unei femei amarate de langa el. Femeia facea gesturi largi de multumire, fata ei exprima surpriza si bucuria.

Mai tarziu, m-am alaturat unui grup, format din cateva familii prietene, cu adulti si copii, peste douazeci de suflete la un loc, intr-o curte, la Gulia. O experienta nepretuita ca aceasta ar trebui sa devina obisnuinta. A fost o reuniune plina de un firesc obisnuit, de pace si comunicare deschisa.

prieteni

Mi-am dat seama cat de mult timp petrecem inconjurati de sarcini de serviciu. Aparate si tehnologie moderna ne asista in comunicare… Cat de putin timp petrecem in discutii relaxate, schimburi de informatii neutre, naturale cu alti oameni obisnuiti.

Pentru cei mai multi oameni, fotografiile au devenit o obisnuinta banala, golita de semnificatii, datorita abundentei. Este cu totul altceva, atunci cand cineva iti spune povestea fiecarei fotografii si imparte emotie, traire si senzatia de prezent.

Marketingul este un domeniu la moda, la care se considera afiliati oameni din toate categoriile. Unii sint sofisticati si deosebit de tehnici, specializati pana in maduva oaselor, putand sa citeze cu usurinta teorii stiintifice corecte, argumentate intr-un limbaj tehnic, specific.

Exista mii de grupuri si comunitati de experti, undeva se poate gasi ceva care sa ti se potriveasca. Cautarea dialogului este esentiala. Dincolo de ceea ce are cineva de spus, mai important este sa primeasca raspunsuri, reactii si impresii. Este o cheie a progresului.

Schimbul de informatii se poate face si prin gesturi. Gesturile umane, personale, directe au impact mai mare decat “gesturile” electronice (“like” sau “share” pe Facebook, “re-tweet” pe Twitter si asa mai departe). Atentie la intentie: comenteaza, cand ai de spus ceva constructiv.

Ca orice alta activitate, si in marketing este nevoie de creativitate, de simt artistic si de un bagaj minim de cunostinte. Cred ca oricare dintre ele se poate dobandi, se poate invata, intr-o oarecare masura. Ingredientul vital este bunul simt. Fara bun simt, este orice altceva, numai marketing nu.

Cred ca orice sistem de strategii, orice set de instrumente si orice bogatie de idei ar pali in lipsa bunului simt. Ma refer la acea intelegere umana si sociala a unor legi nescrise, impuse de buna convietuire, care te impiedica sa faci rau – sau, cel putin, asa ar trebui.

Ma bucur sa descopar oameni care fac gesturi simple, aducand bucurie unui suflet mai amarat. Ma bucur sa scriu despre grupuri de oameni calzi, care nu cer nimic in schimbul deschiderii lor, sint generosi in comunicare si sinceri. Cati mai avem ochi si pentru asta?

Multumesc Anca, Madalina, Maria, Simona, Mircea, Catalin, Vincentiu si tuturor celorlalti pentru ca mi-ati aratat ce cauta bunul simt in marketing: acelasi lucru pe care il cauta, oriunde se afla.