De la bun inceput, sa-ti dezvalui faptul ca nu sunt mare amator de teorie, definitii si concepte, pur si simplu urmaresc strategii si metode de marketing profitabil… sau, cel putin, asa imi propun. Dupa testare, ma conving daca profitul vine in volumul anticipat, sau mai trebuie sa ajustez.

In general, testez ceea ce am invatat si am vazut ca functioneaza la altii, mai experimentati, cu clienti mai mari sau mai multi. As da faliment rapid, daca as testa orice idee nastrusnica imi trece prin minte, fara o pregatire prealabila…

Asadar, lasand la o parte definitia mixului de marketing – nici macar nu-mi place ideea de mix – revin la acele elemente care intra – sau ar trebui sa intre – in preocuparile si eforturile de marketing ale unei firme: produs, piata, pret, promovare (plasare). Adica patru P, din care n-am stiut decat trei la interviul pe care l-am avut acum 12 ani cu managerul de marketing al unei maaari firme din Romania…

Acestor patru elemente li se adauga si altele, unii le considera esentiale, altii spun ca sunt implicite in cei patru P fundamentali: e vorba de persuasiune, de prezentare (ambalare sau packaging, considerat a fi un element diferit de cel referitor la promovare) si, mai ales, un element foarte important pentru mine, PROFIT.

Am inteles ca scopul unei afaceri, al unei firme este obtinerea de profit, asa cum am inteles ca Pretul (cu P mare, ca element al marketingului profitabil) presupune, implicit, un nivel care sa aduca profit. Totusi, se pot lansa campanii de marketing cu un pret redus sub costul de productie sau de achizitie, scopul campaniei fiind acela de a castiga o cota de piata, sau de a elimina costuri de stocare sau de distrugere (in cazul produselor aproape de termenul de expirare).

Consider ca PROFITUL trebuie sa fie element definitoriu al marketingului, astfel incat fiecare campanie de promovare sa aduca un plus. De exemplu, tiparirea si distribuirea pliantelor sau brosurilor se face cu un cost. Voi vorbi cu alta ocazie despre faptul ca astfel de materiale promotionale trebuie insotite intotdeauna de o scrisoare de vanzari!

Atunci cand urmaresti veniturile realizate din vanzari, pliantele sau brosurile trebuie sa fie profitabile, adica sa genereze vanzari. Altfel, dezamagirea poate fi uriasa si te poate impinge la decizia de a nu mai tipari brosuri, sau de a tipari unele mai ieftine… insa decizia cea mai buna este sa le produci astfel incat sa genereze solicitari si, ulterior, vanzari.

Acum, revenind la subiectul legat de numarul de elemente P din mixul de marketing, recapitulandu-le, vom avea 7: produs, pret, piata, promovare, persuasiune, profit, prezentare. Iar lista nu s-a terminat… evident, cand s-au sintetizat componentele unui marketing profitabil la cei patru P, scopul a fost obtinerea unui sumar de elemente esentiale, usor de tinut minte.

Cu cat vor fi mai multe elemente, cu atat va fi mai greu sa le memorezi si sa le aplici… totusi: poti adauga procesele si procedurile (de exemplu, atunci cand ai de rezolvat situatii cu clienti nemultumiti, aplici o anumita procedura si poti crea o ocazie de a vinde, o data in plus, daca raspunzi eficient!).

Am sa fac o trimitere si totodata o paralela cu studiul gratuit al lui Jay Abraham: ” Noua propulsoare pentru redresarea si cresterea exponentiala a afacerii”.

Primul dintre cele noua propulsoare este marketingul. Sa stii sa valorifici la maximum ceea ce face cel mai bun om din firma ta, repetand pasii pe care-i urmeaza acest performer, luand cele mai bune lucruri si invatandu-i si pe ceilalti cum sa le adauge si sa le aplice in propriile eforturi.

Apoi, “spioneaza” si afla ce fac bine concurentii tai, imprumutand procesele care sunt profitabile. Iesi in afara domeniului tau de activitate si vezi ce fac bine altii, din alte domenii si poti prelua eficient. Adapteaza-le, ajusteaza-le, masoara rezultatele fiecarei etape, adaugand elemente care si-au dovedit succesul si eliminandu-le pe cele care nu corespund criteriilor unui marketing profitabil.

As mai adauga si restul “propulsoarelor” la care se refera Jay Abraham, si anume:

  • Strategia,
  • Capitalul, inclusiv pregatirea (pentru capitalul uman)
  • Modelul Afacerii,
  • Relatiile,
  • Canalele de Distributie,
  • Produsele si Serviciile,
  • Procesele, Procedurile si Sistemele,
  • Convingerile.

Ei bine, indiferent cati P crezi tu ca sunt esentiali in mixul de marketing, randamentul si rezultatele tale au potential nelimitat (Potentialul = inca un P?). Ca sunt patru, sapte sau mai multi P, important este sa urmaresti mereu ca obiectiv punerea in aplicare a unor metode de marketing profitabil.