608 milioane de Euro (valoare ratecard) este suma investita in publicitate in presa scrisa, radio, online si OOH. 80% este publicitate standard/barter, 14% este self-promotion sau cross-promotion – conform raportului publicat recent de BRAT.

Volumele investite in publicitate pe fiecare mediu monitorizat arata astfel: 38% radio, 35% presa scrisa, 18% online si 9% OOH. Cresterea fata de anul anterior este de aproximativ 5%, cifrele le poti regasi in articolul de aici.

Ce tendinte au aparut?

Este important sa ai informatii corecte si la zi despre evolutiile si tendintele de pe piata publicitatii. Astfel, poti lua decizii vitale cu mai multa siguranta, reducand riscurile de a investi intr-un mediu de promovare nepotrivit.

De exemplu, investitiile in mica publicitate din presa scrisa scad dramatic, in continuare. Probabil, pentru ca atentia s-a mutat online pentru clientii acestui mediu, candva traditional. Scaderea este de 50% in 2014 fata de 2013 si chiar 66% fata de 2012.

Surprinzatoare – cel putin la prima vedere – este scaderea in publicitatea online: minus 10% in 2014 fata de 2013 si chiar minus 23% fata de 2012. Avantajul cel mai mare al promovarii online este controlul asupra costurilor, de aceea, acest gen de publicitate este generator de valoare.

In plus, exclusiv in strategiile de publicitate online poti face ajustari in timp real, imbunatatind performantele campaniilor si randamentul investitiei.

Cine investeste cel mai mult in publicitate?

Ca sectoare de activitate, cele mai mari investitii au fost in sectorul de retail (23% din clientii de publicitate), apoi farmaceuticele (14%) si comunicatiile (10%).

In raport poti vedea si o distributie mai detaliata a investitiilor fiecarui sector pe mediile de publicitate analizate (cat in presa scrisa, in OOH, online si radio).

Din punct de vedere al evolutiei, este cel putin interesanta cresterea de 68% inregistrata de investitiile in publicitate pentru sectorul de farmaceutice, fata de scaderea de 31% din sectorul financiar-bancar, in 2014 fata de 2013, cifrele ajungand la crestere de 102% versus scadere de 40% pentru aceleasi domenii, in comparatie cu 2012.

Din top 10 investitori, este impresionanta cresterea Zdrovit de 3075% in 2014 fata de 2012 si respectiv a Telekom, de 2052% in 2014 fata de 2013 si indeosebi pentru pasta de dinti Lacalut, cu o crestere de 4127%.

Unde merg banii?

Toate posturile radio intrate in calcule au inregistrat cresteri ale investitiilor in publicitate, pe primele locuri aflandu-se Kiss FM, Radio ZU, Pro FM, Magic FM si Europa FM.

In bugetele de publicitate online, preferintele s-au indreptat spre libertatea.ro si evz.ro, urmate de gsp.ro si adevarul.ro. Au crescut spectaculos cancan.ro, stirileprotv.ro si gandul.info.

Un detaliu important, precizat in raport, este legat de faptul ca monitorizarea include doar campaniile de publicitate de tip display, fara a include publicitatea servita de site-uri specializate, cum ar fi Google, Facebook, Yahoo, etc.

Tu cum ai de gand sa aloci bugetul destinat actiunilor tale de promovare? Gandeste-te la publicul tau tinta si preferintele lui de informare – ce citeste, ce radio asculta, cat timp petrece online?

Investeste inteligent in publicitate. De regula, cel mai eficient este sa distribui sumele in medii alternative online si offline, sa urmaresti constant rezultatele si sa ajustezi in functie de obiective distributia resurselor de care dispui.