La sfarsit de an si vreme de bilanturi, ce-ar fi sa vezi cum au aratat clasamentele cu cele mai mari bugete de marketing si publicitate?

Mai exact, publicitatea in 2012 pentru presa scrisa, radio, internet si OOH (pentru 2013, probabil urmeaza sa aflam datele la inceputul 2014).

Vei putea gasi in acest articol 7 referinte, care sa te ajute sa-ti faci o idee despre piata publicitatii in 2012. Informatiile sint utile, depinde din ce perspectiva le privesti, pentru a le valorifica.

De exemplu, poate esti in cautarea unor sponsori. Fie ca organizezi evenimente cu public, fie campanii umanitare sau caritabile, fie ca esti implicat intr-o organizatie sportiva sau social – culturala… poti folosi acest informatii interesante.

Vei vedea grafice si evolutii ale sumelor investite in publicitate prin cele patru canale de comunicare descrise in primul paragraf, inclusiv topuri pe domenii de activitate si chiar specifice, cu clienti si sume alocate.

Ei bine, in raportul MIPR 2012 al BRAT de aici gasesti cele mai multe informatii. De fapt, celelalte referinte sint, mai mult sau mai putin, interpretari si explicatii, care trimit catre aceasta sursa principala de date.

Primii zece investitori in publicitate sint din domeniul telefoniei mobile si FMCG (bunuri de larg consum) si au alocat impreuna publicitatii in 2012 in presa scrisa, radio, internet si OOH peste 92 de milioane de Euro.

Este interesant sa vezi si care sint media care au atras cele mai importante sume. Aceste informatii te ajuta sa navighezi mai usor printre audientele publicatiilor.

Vei putea face mai usor corelatia cu tarifele de publicitate, atunci cand decizi sa lansezi o campanie de promovare printr-unul sau mai multe astfel de mijloace.

Un alt reper, cu informatii despre 2011, de acesta data, este legat de topul celor mai mari agentii de media si portofoliile lor. Vei regasi un clasament, cu cifra de afaceri si profit, impreuna cu numar de angajati.

Articolul de pe wall-street.ro enumera si cativa dintre clientii cei mai importanti ai acestor agentii media, poti citi aici. Atentie, insa, datele se refera la bugete media, inclusiv comisioane incasate.

In sursa de mai sus, vei regasi si primele referiri la TV, canal de promovare care lipseste din MIPR. Pentru a-ti forma o imagine mai buna, citeste si datele din acest articol din 2010, cu referire la piata de publicitate TV, aici.

Acum, dupa ce ai pus bazele unei informari comparative interesante despre bugetele de publicitate, poti intra in detalii. Revista Forbes este sursa urmatoarelor trimiteri, bine documentate.

Iata, aici, ce televiziuni au atras cele mai mari bugete de publicitate pentru medicamente. Aici poti citi un clasament si comentarii despre cele mai mari bugete de publicitate Tv.

Poti vedea si cine sint cei mai mari clienti, si sumele investite, si statiile Tv care au beneficiat de aceste sume. Daca vrei, ai ocazia sa retii si ce inseamna GRP, un indicator specific industriei, folosit in calcularea tarifelor, in functie de audienta.

In publicitatea radio lucrurile evolueaza destul de interesant. In plus fata de raportul MIPR al BRAT, indicat la inceputul acestui articol, poti citi ce scrie Forbes despre aceasta piata.

Aici vei citi un articol cu un top al bancilor cu cele mai mari bugete de publicitate pentru radio. La fel ca si in cazul presei scrise, datele se refera si la sume, si la numarul de spoturi difuzate.

In ceea ce priveste ziarele, acest articol de aici iti poate folosi ca reper pentru intentia de publicare a unui anunt publicitar in presa scrisa.

Poti corela informatiile financiare cu audienta, in cautarea publicului tau tinta si a mijloacelor cele mai bune pentru a comunica eficient cu el.

In fine, iti poate fi util si articolul referitor la publicitatea print, la modul general, abundand de date si cifre, cu nume si sume.

Asa cum ai putut citi la inceputul articolului, motivatiile si utilitatea acestor informatii poate diferi, de la un om la altul. Daca vrei sa cauti sponsori, poti vedea care sint firmele cu bugetele cele mai mari si in ce medii le distribuie, de exemplu.

Daca vrei sa-ti faci publicitate si sa gasesti media de promovare cu audienta cea mai mare sau cu eficienta cea mai buna pentru publicul tau tinta, aceste informatii te ajuta sa economisesti sume importante de bani si timp pentru cercetari si studii de impact.

Ei bine, sper ca acum sa poti lua decizii mai bune pentru 2014, avand si aceste repere la indemana. Cand piata publicitatii absoarbe peste sase sute de milioane de Euro, iti poti face o idee despre bugetul tau si eficienta cu care il utilizezi.

Fie ca te indrepti spre radio, TV, presa scrisa, OOH sau Internet, este vital sa ajungi la publicul tau tinta, sa stie ca existi, sa-i transmiti beneficii si sa-l motivezi sa te aleaga pe tine.

Ce publicatii citesc clientii tai? Ce fel de media urmaresc? Cat costa publicitatea in media unde-i gasesti pe cei mai multi? Care este randamentul? Ce indicatori poti folosi, pentru a masura cat mai precis rezultatele?