Sesiunea de brainstorming poate fi extraordinar de eficienta, daca o faci cum trebuie. Brainstormingul nu este o ocazie de a ridiculiza ideile altcuiva, fie ele si nastrusnice, naive sau de-a dreptul socante.

Lectura cartilor lui Robert Kiyosaki poate fi placuta si interesanta. Ideile sint, de cele mai multe ori, simple si eficiente, redate cursiv, pe intelesul tuturor. Sint instantanee din viata, invataturi ca de la parinte la copil sau de la un prieten (mai mare) la altul. Am citit si auzit de nenumarate ori despre cat de mult conteaza determinarea, felul in care simti si gandesti, mentalitatea, concentrarea asupra unui obiectiv. Scriu despre asta si pentru ca este vremea Jocurilor Olimpice.

Asadar, cat de mult conteaza felul tau de a fi, de a simti, de a gandi si de a actiona? Gandeste-te la campionii olimpici care au castigat deja medalii, in ciuda pronosticurilor, surprinzand specialistii, care le dadeau prea putine sanse. De ce au castigat, uneori la sutimi sau miimi de secunda diferenta? Cu ce au fost mai buni decat campionii consacrati, favoritii expertilor si, poate, ai publicului?

In afaceri, conteaza ce bani ai la dispozitie pentru investitii, conteaza pregatirea oamenilor care muncesc in afacerea ta, conteaza vadul comercial si multe altele. O serie de factori pot influenta pozitiv sau negativ rezultatele pe care le obtii la un moment dat. Poate interveni neprevazutul sau intamplarea. Insa, sunt de acord cu Kiyosaki atunci cand spune ca nimic nu conteaza atat de mult cat determinarea, felul in care simti si gandesti.

In afaceri, unii pot sa-ti spuna ca preturile tale sunt prea mari. Ce te-ar face sa le dai crezare – statutul lor de “analisti” sau “specialisti”, precautia, teama ca au dreptate, impresia ca se pricep mai bine? Cat de multa incredere ai in tine si in alegerile pe care le faci tu insuti? Inainte sa raspunzi, inainte sa iei o decizie, fa niste calcule rapide. Tu hotarasti daca ai castiga mai mult prin scaderea preturilor, pe baza unor criterii si ecuatii pe care le formulezi si le rezolvi tu insuti. Cu sau fara ajutorul echipei tale.

Si, daca decizi sa scazi preturile, cum stabilesti cat de mult le scazi? Nu spun ca ar trebui sa le scazi pentru simplul fapt ca este criza. De fapt, nu spun ca ar trebui sa le scazi catusi de putin, indiferent cine altcineva iti zice asta. Dar, daca tu singur ajungi la aceasta solutie, cum o aplici? La ce pret te opresti – cu 10% mai mic, cu 25% mai mic, cu 50%?

Ei bine, daca ai cu cine, initiaza o sesiune de brainstorming – cu alte cuvinte, fa un sondaj de opinie in cautarea unor idei. Normal ar fi sa ai cu cine – familia, prietenii si colegii de munca sau angajatii. Cum creezi o sesiune eficienta de selectie de idei? Probabil, ai auzit de multe ori de brainstorming, poate chiar ai incercat si ai fost dezamagit de rezultate… mai bine zis, de lipsa de rezultate. Depinde cum s-a desfasurat sesiunea.

Principalul lucru de care este important sa tii cont este ca, in timp ce rosteste idei, fiecare ii influenteaza pe ceilalti. Mintea lor este automat pusa la lucru, in cautarea unor asocieri, a unor amintiri sau portiuni de memorie care pot fi asociate cu acele idei, intervenind in procesul creativ de gandire si eliminand alte idei, pe care altminteri le-ar fi luat in considerare.

Iata cei patru pasi esentiali, asupra carora voi reveni cu detalii in urmatorul articol:

1. Mai intai, gandeste de unul singur

2. Impartaseste toate ideile

3. Studiaza-le separat

4. Discuta-le impreuna

Este atat de important sa absorbi semnificatia fiecarui pas, incat nu vreau sa insist acum pe detalii. Intelege ce inseamna fiecare dintre pasi, cauta sa-ti explici de ce este important, de exemplu, sa gandesti mai intai de unul singur (pentru ca altminteri, poti fi influentat involuntar si determinat sa renunti la unele idei, cum spuneam mai sus). Revin curand cu detaliile pentru fiecare pas, ai cateva zile ragaz sa te gandesti la importanta ideilor, a felului tau de a fi, de a simti si de a actiona.