Pot exista asemanari intre marketingul profitabil si mersul pe bicicleta? Inveti sa mergi pe bicicleta, sa-ti mentii echilibrul pe o banda ingusta de cauciuc, care se mai si invarte, pe deasupra, insistand si urmarind cu perseverenta scopul final, acela de a reusi. Poti folosi rotite ajutatoare sau poti primi recomandari si sustinere, mai ales la primele lectii, poti face greseli si poti avea mici accidente.

Vei progresa gasind solutii atunci cand te vei concentra asupra greselilor cu scopul de a invata din ele, eliminandu-le, nu de a gasi vinovatii. Sigur ca te ajuta sa identifici si sa elimini cauzele unor nereusite. Poti invata metode de marketing profitabil, care sa functioneze pentru afacerea ta, perseverand in eforturile menite sa urmareasca obiectivul final. Poti primi ajutor sau poti folosi instrumente de sprijin – sabloane, machete, modele la scara redusa.

Esential este ca se poate spune, atat pentru marketing, cat si pentru mersul pe bicicleta, ca odata invatat, nu-l mai uiti. Sigur ca unii reusesc chiar sa mearga pe bicicleta fara maini sau sa se ridice intr-o roata si sa inainteze asa o bucata buna de drum. Altii fac acrobatii spectaculoase sau devin performeri, doborand recorduri si castigand premii, ca profesionisti in domeniu.

Prima mea bicicleta a fost exact asa cum imi doream, cu coarne lungi, curbate si cu o sa lunga, asemeni motocicletelor. Puteam sa-i dau o alura interesanta, schimband pozitia ghidonului, puteam sa-i duc pe altii in spatele meu si ma simteam tare bine pedaland, singur sau alaturi de prieteni.

Pentru ca am vrut sa fiu altfel, mi-am vopsit singur bicicleta, cu galben si negru, o combinatie unica. Invatasem deja mersul pe bicicleta imprumutand de la altii si contand pe sprijinul lor.

Primul seminar pe care l-am organizat m-a solicitat atat ca gazda, cat si ca prezentator si traducator. Am urmarit o multime de detalii, incepand cu macheta, tiparirea si distribuirea invitatiilor si pana la pregatirea salii cu microfoane, instalatie de traducere simultana si materiale de sustinere si prezentare pentru participanti. Am apelat la ajutoare si totul a decurs foarte bine, cu sala plina si cu discutii animate.

Fiecare ocazie care a urmat a fost o recapitulare a evenimentelor anterioare, pastrand ceea ce a mers bine si imbunatatind, remediind sau eliminand ceea ce a functionat sub asteptari. Perfectiunea este un punct de vedere. Imbunatatirile se reflecta in rezultate, singurul criteriu obiectiv de masurare a evolutiei.

N-am participat la curse de ciclism si nici la festivaluri de premii in marketing. Asta nu m-a impiedicat sa progresez, obtinand rezultate tot mai bune.

Nici mersul pe bicicleta si nici marketingul nu se invata cu forta. Ambele se deprind mai usor in copilarie. Pentru fiecare, exista tehnici care, odata invatate, functioneaza mereu. Este clar ca inaintezi daca dai din pedale… sau daca esti impins de la spate ori tractat de cineva. Unii au biciclete obisnuite, altii au din acelea cu n-spe viteze, functii computerizate si… aer conditionat.

Poate fi o chestiune de buget. Cu siguranta, exista biciclete pentru o gama larga de gusturi si preferinte.

Asa cum bicicletele pot fi robuste sau sofisticate, in mii de variatiuni si modele cu performante diferite, la fel de bine difera si strategiile, metodele si instrumentele de marketing disponibile pentru fiecare. Evident, alegerea influenteaza rezultatele. Degeaba cumperi si afisezi o bicicleta scumpa, profesionista, daca mai ai de invatat ca sa-i valorifici dotarile.

La fel se intampla si in afaceri. Sunt firme care dispun de bugete uriase si arunca cu bani in stanga si in dreapta, promovandu-se si laudandu-si marfa. Numai ca o fac fie in locul gresit, fie printr-un mesaj nepotrivit, cu o risipa uriasa de bani si de eforturi. Cu aceiasi bani, altcineva ar obtine performante incomparabil mai bune. Am mai scris despre marketingul institutional. Tu ce fel de marketing folosesti?