Accesul programelor instalate pe telefonul mobil la datele personale este o chestiune de securitate foarte importanta. Fara sa stii, aplicatii usor de instalat distribuie informatiile pe care le crezi confidentiale catre servicii online diferite – in medie, catre trei siteuri diferite.

Astfel de date includ adresa de email (73% dintre cazuri), coordonate geografice de localizare (47%) si alte informatii despre comportamentul tau (preferinte privind paginile accesate cel mai des, teme urmarite, frecventa cu care accesezi anumite siteuri, etc.).

Acest lucru este valabil atat pentru aplicatii Android, cat si pentru iOS. Faptul cel mai ingrijorator este ca aceste informatii pot fi accesate si distribuite de cele mai multe aplicatii, fara ca utilizatorul sa stie.

Asadar, de acum incolo, ar fi bine sa ai mai multa grija cand instalezi aplicatii pe telefonul tau mobil, chiar daca, la prima vedere, pot parea utile si inofensive. De exemplu, cele mai multe distribuiri de informatii le fac aplicatii de mesaje text, de numarare a pasilor si distantelor in mers sau in alergare, hartile si diverse aplicatii de navigare, precum si motoarele de cautare obisnuite.

De curand, numarul cautarilor pe Google efectuate de pe aparate cu conexiune mobila la Internet a depasit numarul cautarilor facute de pe desktop. Prin urmare, si importanta mijloacelor si strategiilor de marketing pe mobil a crescut simtitor.

Astfel, multe dintre datele personale pot fi prelucrate si folosite in scopuri de marketing, fara consimtamantul sau macar cunostinta consumatorilor. Deseori, aplicatiile includ programe adware (care distribuie publicitate), fara sa anunte acest lucru.

Mai mult, in unele cazuri, astfel de aplicatii adware se instaleaza adanc in sistemul de operare, fara posibilitatea de a fi inlaturat, pana si revenirea la setarile din fabrica devenind ineficienta.

Securitatea dispozitivelor mobile devine tot mai importanta, avand in vedere si cresterea tendintei de a face plati direct de pe telefonul mobil, tot prin intermediul unor aplicatii. O data infestate cu adware, cu comportament de cal troian, solutia radicala este cea de inlocuire efectiva a dispozitivului mobil.

Cu siguranta, oamenii de marketing cauta mereu metode noi, cat mai eficiente, pentru a ajunge cat mai repede la publicul tinta vizat, cu precizie maxima si costuri minime. Numai ca modul prin care se face selectia poate depasi limitele acceptabile, iar cumparatorii se afla in situatii in care manipularea este imperceptibila.

Peste 20,000 de aplicatii testate au fost raportate ca fiind purtatoare de programe camuflate, menite sa extraga si sa transmita date personale de pe dispozitivele mobile, fara ca utilizatorii sa stie. Printre ele, celebrele Candy Crush, Facebook, WhatsApp, Twitter si multe altele.

Aceste aplicatii au fost infestate pe anumite platforme de acces, fiind restructurate si reambalate, astfel incat sa para a fi cele originale, imitandu-le numele si logourile. Pericolul este cu atat mai mare, cu cat extensia adware are capacitate de auto-rooting.

Astfel de programe ca ShiftyBug, Shuanet si Shedun dauneaza atat utilizatorilor, cat si marcilor sub numele carora se ascund extensiile, inoculandu-le in aplicatii utilizate pe scara larga. Castigul generat de programele adware poate proveni din clicuri directionate catre anumite reclame de tip PPC, clic-per-instalare sau alte modalitati de monetizare.

Prin marketing, diverse produse si servicii se fac cunoscute, cu avantaje si facilitati pentru utilizatori, imbogatindu-le sau imbunatatindu-le experienta, inclusiv cu ajutorul unor aplicatii pentru dispozitive mobile. Foloseste-le inteligent. Ia-ti precautiile necesare, inainte de a le instala si activa. Curata-le, inainte de a le lansa. Protejeaza-te. Acum stii mai bine ce te asteapta.